Bus pas ... nie dla wszystkich

O tym że bus pasy nie są dla wszystkich, większość jak nie każdy kierowca wie, natomiast jednak nadal są nieliczni ( na szczęście) kierowcy którzy mają przepisy za nic i często mimo że im nie wolno przemieszczają się bus pasami, bo tak łatwiej, bo tak szybciej, korek można ominąć, dojechać do końca i zawsze jakiś życzliwy kierowca mnie wpuści przed siebie ....

W mniejszych miastach jak np. Kielce nie ma aż takich korków jak np. w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu gdzie mieszkańcom życie bus pasy ułatwiają znacząco.

Za każdym razem kiedy w mieście pojawiają się nowe bus pasy są one początkowo dużym szokiem dla mieszkańców i wieloletnich użytkowników danej ulicy. Na efekty zawsze trzeba czekać trochę dłużej, oczywiście pozytywne efekty.
Niektórzy kierowcy nawet pozostawiają swoje cztery kółka i wybierają na co dzień jazdę autobusem, bo jak się okazuje, tak taniej, tak szybciej dostać się do centrum. Jeden autobus zajmuje średnio tyle miejsce co 4 samochody osobowe. Autobus przewozi nieraz dużo ponad 100tkę pasażerów czyli tyle co np. 100 aut osobowych. Niejednokrotnie bilet miesięczny kosztuje mniej niż paliwo na miesiąc do auta nie mówiąc już o kosztach parkowania w centrum które do tanich nie należy.

Bus pas to także rozwiązanie które może uratować czyjeś życie.
Jak? Policja, straż pożarna czy pogotowie ratunkowe, dla każdego pojazdu uprzywilejowanego liczy się jak wiemy każda sekunda a pojazdy te korzystając z bus pasów gdzie ruch jest niewielki oszczędzają czas. Nie muszą czekać aż wszyscy im ustąpią ( co czasem zajmuje niestety zbyt wiele czasu) tylko jadą pasem który można by śmiało nazwać pomocniczym pasem dla pojazdów uprzywilejowanych.

Bus pas jest również eko, dzięki nim mniej spalin dostaje się do naszego środowiska. Paliwożerne autobusy nie stoją w korkach gdzie spalanie jest wówczas dość wysokie tylko jeżdżą płynnie co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.




AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

  1. co racja to racja, w Kielcach bus pas chyba najbardziej użytkowany przez zwykłe osobówki jest na ul. Okrzei (jadąc w kierunku Centrum), tam zamiast jechać normalnym pasem do końca i za pasami wbijać się na prawy nieraz to na całej Okrzei na bus pasie jest korek :D ...Kielce

    OdpowiedzUsuń
  2. wg mnie to jak oni tam jeżdżą wyjaśnia również to dlaczego na grunwaldzkiej w kierunku żytniej tez każdy zajmuje tylko prawy pas.... brak świadomości jazdy na suwak, dopóki się to nie zmieni dalej tak będzie czy to na tej czy na tamtej ulicy

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałem różne fora na temat bus pasów i nikt nie jest w stanie określić kto i dlaczego może jeżdzić tym pasem. Oczywiście jest oznaczone kto( autobus,tramwaj,taxi) ale jest jeszcze część kierowców którzy uważają że mogą jezdzić( np. inwalidzi) Ja i wieksza część znajomych zastanawiamy się dlaczego taksówki mogą jeżdzić tym pasem.Jest to niedorzeczne a nawet absurdalne. Czym się różnią taksówki od innych pojazdów?! Jak można zrozumieć różne powody pasażerów poruszających się komunikacją miejską- brak samochodu,prawa jazdy,nie radzenia sobie w korkach,brak finansów na taksówkę, zakup auta i założenie że k.m. będzie taniej i dzięki bus pasom "szybciej"(pojęcie względne) to nie widzę ani jednego powodu aby taksówki miały taki przywilej. Rozmawiałem z taksówkarzem który się cieszył z takiego rozwiązania,dlaczego? uzasadnił że ludzie się spieszą i mogą z nim szybciej dojechać. Bzdurny argument bo na pewno jakaś część ludzi korzystających z k.m. też się gdzieś spieszy ale jak to bywa nie stać ich na taksówkę(w skrajnych przypadkach skorzystają) bo jak było by stać to na pewno połowa pasażerów k.m. by jeżdziła( załóżmy że druga połowa jest proekologiczna i nie dołoży kolejnych trujących aut do miasta) Dlaczego taksówki ich kierowców i pasarzerów traktuje się jak VIP"ów. Mam samochód jeżdzę nim i jest mi niezbędny do pracy.Niezbędny do dojazdu do pracy,w samej pracy,do załatwiania spraw,zakupów i stać mnie na poruszanie się nim.Więc mam takie same potrzeby jak pasażer taksówki, dlaczego taxi jest uprzywilejowane a ja nie? OK jeżdzę sam ale może mnie wozić żona albo kolega, więc też możemy być drogowymi VIP"ami. A może to ułatwienie dla kierowców taksówek, szybciej przejadą więcej kursów zrobią,mniej zużyją paliwa(aczkolwiek stanie w korkach też im się opłacało i nie wiem czy nie bardziej, licznik wali impulsy więc i tak zarabiali). W takim razie ja i setki innych kieroców też chciało by mniej zużyć paliwa,np.zrobić więcej kursów(kiedyś napoje woziłem do sklepów i miałem płacone od jednostki im wiecej rozwiozłem napojów więcej zarobiłem jak bym korzystał z bus pasa zarabiał bym 150-200zł a nie 100) Nie widzę powodu aby taksówki były drogowymi VIP"ami jest to bardzo irytujące i bardzo chciałbym wiedzieć czym się kierują miasta dając takie uprawnienia taksówkom.
    Wkurzony obywatel chorego systemu i kraju.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty