Jakie są dopuszczalne prędkości na drogach w Polsce w 2013 roku?

Każdy kierowca powinien znać dozwolone prędkości obowiązujące na drogach w Polsce. Powszechnie wiadomo, że za przekroczenie prędkości jest wystawiane najwięcej mandatów. Postanowiłem zrobić tabelkę, która od dziś będzie na stałe na blogu (dół każdej strony). Mam nadzieje, że tabela jest czytelna. Czytając tabelę możemy znaleźć jedną ciekawostkę tzw. gwiazdkę. Chodzi o autobus, który może się poruszać na drodze ekspresowej oraz autostradzie z prędkością 100km/h, ale pod warunkiem, że spełnia dodatkowe warunki techniczne (hamulce wyposażone w ABS, wbudowany, zwalniacz i ogranicznik prędkości, homologowane siedzenia, zabezpieczenia bagażu oraz odpowiedni stan ogumienia). 

Oczywiście dopuszczalne prędkości mogą zostać pomniejszone lub powiększone za pomocą znaków drogowych, ale nie tylko. W obszarze zabudowanym w godzinach od 5.00 do 23.00 dozwolona jest jazda z prędkością do 50km/h, a po godzinie 23.00 aż do 5 rano możemy poruszać się z prędkością do 60km/h. Ze względów czasowych tylko w obszarze zabudowanym zmienia się dozwolona prędkość jazdy.


AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

15 komentarzy:

  1. Auta powyżej 3,5 tony w obszarze zabudowanym mogą się poruszać 50 km/h od 5:00 do 23:00 i 60 km/h od 23:00 do 5:00 i tylko tyle nawet gdy w terenie zabudowanym jest znak zakaz przekraczania 70 km/h nie obowiązuje on aut powyżej 3,5 t. Czy mam rację??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm sam nie wiem, ale chyba jak jest 70 to można 70 :)

      Usuń
    2. Autobus może tylko 50 km/h od 5:00 do 23:00 na terenie zabudowanym, bez względu na znaki pozwalające jechać szybciej.

      Usuń
    3. Aut ciężarowych pow. 3.5 tony w terenie zabudowanym nie dotyczą znaki pozwalające zwiększyć dopuszczalną prędkość , np. znak ograniczenie prędkości do 60 km/h pozwala zwiększyć prędkość o 10 km/h dla aut ciężarowych o dmc poniżej 3.5 tony . Podobnie jest dla ograniczenia do 70km/h czy 80 km/h. Te ograniczenia działają w terenie zabudowanym dla pojazdów o dmc < 3.5 tony ( pierwsza kolumna w tabeli d39).
      Poza terenem zabudowanym zgodnie z tabelą d39 na mamy ograniczenie prędkości do 70 km/h (drogi jednojezdniowe).
      W tym przypadku dot. nas ograniczenie (zmniejszenie) prędkości do 60 km/h
      Analogicznie na drogach dwujezdniowych o conajmniej dwóch pasach ruch w jednym kierunku jest ograniczenie do 80 km/h więc będzie nas dot. ograniczenie do 70km/h.

      Usuń
  2. Podwyższenie prędkości nie dotyczy zespołu pojazdów. Czyli jak z przyczepą to 50. Jeśli tylko powyżej 3,5 ale solo to max. 70 - nawet jeśli znaki dopuszczają szybciej. Dodatkowo artykuł mówi: Prędkość motocykla (również z przyczepą), czterokołowca i motoroweru, którymi przewozi się dziecko w wieku do 7 lat – 40 km/h.

    OdpowiedzUsuń
  3. Powyżej 3,5t teren zabudowany do 50 km/h, można mniej ale nigdy więcej.
    Jeżeli mamy znak 70 km/h to pojazd do 3,5t może jechać 70km/h,ale pojazd powyżej 3,5t tylko 50km/h.

    OdpowiedzUsuń
  4. a jesli mamy znak 60 w zabudowanym w dzien, to pojazd powyzej 3,5 moze tyle jechac ? ( ciagnik + naczepa lub tandem ) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzieje sie tak dlatego ze dopuszczalna predkoscia w zabudowanym jest 60km/h, zmniejszona w godz 5-23 do 50. powstaje dziwna sytuacja, bo majac na znaku 60 , mozesz tyle jechac, natomiast, majac 70, mozesz jechac tylko 50

      Usuń
    2. dzieje sie tak dlatego ze dopuszczalna predkoscia w zabudowanym jest 60km/h, zmniejszona w godz 5-23 do 50. powstaje dziwna sytuacja, bo majac na znaku 60 , mozesz tyle jechac, natomiast, majac 70, mozesz jechac tylko 50

      Usuń
  5. Fotoraary są nie sprawiedliwe bo nie odróżniają ciężarowych od osobowych i jak jest ustawione 90 to ciężąrowe śmiało walą bez łąmania przepisó!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Różne idiotyzmy są w przepisach ruchu. Np. to, że podniesienie znakiem drogowym prędkości na obszarze zabudowanym ma dotyczyć tylko pojazdu o dmc. do 3,5 tony. A autobusy? One najbardziej cierpią na tych idiotycznych, bezsensownych ograniczeniach szybkości a przez zbyt powolna jazdę spalają więcej paliwa i emitują więcej spalin. Dotyczy to nie tylko autokarów (te pojazdy są stworzone do szybkiej jazdy-optymalna to 100 km/h na autostradzie, a max. techniczna - gdyby nie było sztucznych limiterów -mogłaby sięgać 130-140 km/h), ale także (i to nie żarty) autobusów miejskich, gdyż pojazdy te są wyposażone w automatyczne skrzynie biegów a przy zbyt małej szybkości nie może się włączyć najwyższy bieg, przez co autobus jedzie na niższym biegu (paradoksalnie na wyższych obrotach silnika), spala więcej paliwa i emituje więcej spalin, niż gdyby jechał na najwyższym biegu. Powiedzmy, Mercedes Citaro. Ma skrzynie automatyczną aż 6-biegową. Nie ma mowy, by 6-ka włączyła się przy szybkości nieprzekraczającej 50 km/h. BY się włączyła, autobus musi przekroczyć 60-kę, czyli optymalna szybkość (przy której zużycie paliwa jest najmniejsze i najmniejsza emisja spalin) to 65-70 km/h (właściwie 70). Uważam, że powinno być tak, by te znaki podnoszące szybkość na obszarze zabudowanym dotyczyły nie tylko pojazdów lekkich (dmc. do 3,5 tony), ale także i autobusów (jako jedynych ciężkich - ciężarówek nie powinny już dotyczyć), przy czym powinno być tak, że jeśli znak wskazuje na dozwoloną szybkość wyższą niż 70 km/h, to powinna być ona obowiązująca dla lekkich pojazdów (do 3,5 tony), a dla autobusu powinna być wtedy dozwolona taka, jak na zwykłej drodze na obszarze niezabudowanym, czyli 70 km/h (jeśli na znaku jest nie więcej niż 70 km/h, to powinno dotyczyć pojazdów do 3,5 tony oraz AUTOBUSÓW). Dziwne, że gdy w mieście jest znak 70 km/h, to zdezelowany Żuk mógłby jechać 70 km/h a autobus - nawet autokar - ledwie 50 km/h. Skandal. Autobusy powinny mieć więcej praw w ruchu drogowym a wobec pieszych powinny mieć bezwzględne pierwszeństwo (to ostatnie tylko autobusy komunikacji miejskiej) i autobus miejski powinien mieć nie tylko prawo, ale obowiązek trąbienia na pieszych (nawet na pasach). Już lepiej, by tramwajom ograniczono prawnie szybkość np. do 40 km/h, ponieważ tramwaj im wolniej jedzie, tym mniej zużywa prądu a i tak jego Vmax. techniczna jest umiarkowana (nie przekracza nigdy 70 km/h a często jest mniejsza) a najmniej prądu zużywa przy ... 10 km/h. To autobus komunikacji miejskiej powinien mieć pierwszeństwo przed tramwajem i powinien udzielać pierwszeństwa wyłącznie karetkom pogotowia i innym tego typu pojazdom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W 100% się z Tobą zgadzam kolego. Państwo policyjne tak zrobiło przepisy żeby jak najwiecej i najdotkliwiej karać kierowców autobusów. Pozbawić ich pracy i srodków do życia. Trzeba wiać za granice. Mam nadzieję ze Putin wreszcie zrobi porządek w tym porypanym państwie.

      Usuń
  7. dopuszczalne prędkości na naszych drogach są owszem różne ale za to ile było radarów to jakiś koszmar. teraz już powoli je likwidują w zamiast stawiane są kontrole prędkości i nie wiem czy cos to zmieni. ten co będzie chciał jechać szybko to i tak będzie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak już jesteśmy przy przyczepach - czytałam wiele opinii na temat różnych haków i hak Westfalia wydaje się być najlepszym wyborem. Przed zakupem chcę jednak zweryfikować krążące w necie opinie, jakieś doświadczenia? porady? dzięki

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...