1 września 2013

Przyciemniane szyby... jakie są normy przepuszczalności światła? Jak przyciemnić szyby w aucie?

Przyciemnione szyby były dawniej objawem luksusu, zarezerwowanym dla ludzi mających coś do ukrycia, chcących pozostać incognito, czyli również dla szefostwa wielkich korporacji, którzy zajmowali tylne fotele, pozostając w cieniu wypolerowanych, czarnych szyb, które dawały im anonimowość. Dzisiaj wiele aut posiada przyciemnione szyby w standardzie. Jeżeli nie mamy przyciemnionych szyb, można takie kupić, lub pójść tańszą drogą i przyciemnić je folią w profesjonalnym zakładzie.
Objawem kiczu są natomiast te szyby, które są zrobione niedokładnie, zazwyczaj amatorsko. Taka źle docięta, odstająca folia jest synonimem tandety czy wiejskiego tuningu. Koszt przyciemnienia szyb zależy oczywiście od modelu auta. Przeważnie dwie tylne boczne, oraz tylna szyba to wydatek około 500zł. Dlaczego piszę o trzech i to tylnych... o tym za chwileczkę. Zacznijmy od początku, czy jeżeli nie mamy przyciemnionych szyb fabrycznie to czy warto wydawać te kilka stówek na taki kosmetyczny zabieg?

Jakie są plusy i minusy przyciemniania szyb?

Największą zaletą jest to, że dzięki przyciemnionym szybom nasze auto mniej się nagrzewa. Drugim również bardzo ważnym plusem jest to, że nasze "rzeczy", towar, torebki czy inne portfele nie rzucają się niepotrzebnie niewłaściwym ludziom w oczy. Są również dostępne na rynku takie folie, które posiadając dwie powyższe cechy maja za zadanie również utrudnić wybicie szyby. Minusy? Hmm może nie każde auto ładnie się prezentuje z czarnym szybami, ale to kwestia gustu, a o gustach się nie dyskutuje. Jedyny tak na prawdę minus to uszczuplenie naszego portfela o 500zł. 

Jakie normy muszą posiadać przyciemniane szyby? 

Ustawy precyzyjnie określają normy jakie powinny spełniać przyciemniane szyby. Dobra widoczność to jak wiemy jedna z podstaw bezpieczeństwa. Przednia szyba (tzw. czołowa) powinna przepuszczać minimum 75% światła. Przednie dwie boczne minimum 70%. Zatem jakakolwiek folia wydaje się nie spełniać takich norm. Przednich szyb przyciemniać nie wolno. Tylne szyby możemy przyciemniać jak nam się tylko podoba. Jeżeli auto posiada dwa lusterka boczne, a posiadać je musi to tylne szyby nie wpływają aż tak bardzo na widoczność kierowcy.

Co nam o tym mówią przepisy ?


Art. 66 ust. 1 pkt 5 prawa o ruchu drogowym " (...) pojazd musi być tak zbudowany, utrzymany i wyposażony, aby korzystanie z niego (...) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy (...)".
Polska norma branżowa nr BN-76/3626-07 określa wymagania dla samochodów osobowych w zakresie widoczności z miejsca kierowcy. Norma ta mówi, że niedopuszczalne jest ograniczenie pola widzenia kierowcy w obrębie kąta widzenia 180 stopni.
Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej od 1998 roku wydało stanowisko, że nie ma przeciwwskazań do przyciemniania szyb, z wyjątkiem szyb z przodu pojazdu mających wpływ na pole widzenia kierowcy (szyba przednia i boczne szyby przednie).

Podsumowując:
Zgodnie z obowiązującymi normami przepuszczalność szyb pojazdów powinna wynosić:

- dla szyby przedniej (czołowej) minimum 75 %,

- dla szyb nie będących szybami przednimi (szyby przednie boczne lewa i prawa) minimum 70%

- dla szyb nie mających wpływu na pole widzenia kierowcy (szyby tylne boczne lewa i prawa, szyba tylna ogrzewana) dopuszcza się wartość przepuszczalności poniżej 70 %.

Mam przyciemnione szyby, co mi grozi w czasie kontroli ?

Jeżeli podczas kontroli, policjanci posiadają akurat urządzenie służące do pomiaru przepuszczalności światłą w szybach, w większości przypadków sprawdzą nasze szyby. I jeżeli nie jest to fabryczna szyba, a oklejona folią i nie spełnia wymagań o których wspomniałem wcześniej to albo odklejamy na miejscu sami ręcznie folię, albo patrol zatrzymuje nam dowód rejestracyjny ze względu na brak spełnionych warunków technicznych, czyli auto nie powinno być dopuszczone do ruchu drogowego w takim stanie.





AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

56 komentarzy:

  1. Anonimowy20/7/14 10:50

    ale takie urządzenie do pomiaru w polsce posiada 6 patroli więc trzeba miec super szczescie by na nich trafic

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy4/10/14 22:21

    Głupiś jest, prawie każdy patrol coś takiego ma. Nie raz widziałem buraka z bmw jak zrywał na poboczu te wyklejanki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy1/11/15 17:06

      Sam jestes burak. Pewnie jeżdzisz skoda

      Usuń
    2. Rzekł burak z BMW

      Usuń
    3. Anonimowy21/8/16 14:29

      a co masz do skody kolego?

      Usuń
    4. Anonimowy1/12/16 09:59

      Moze mam skode, ale lepsze to niz 20 letnie, rozpadajace sie, bmw w gazie

      Usuń
    5. Anonimowy22/1/17 18:14

      Wole pchać Hondę niż jeździć BMW

      Usuń
    6. Anonimowy10/9/17 16:40

      Biedaki jebane na bmw nie stać was i ból dupska hahah cebula

      Usuń
    7. Anonimowy3/1/18 17:43

      Audi i tak lepsze frajerskie chmury z BMW

      Usuń
    8. Anonimowy16/4/18 12:40

      wy ludzie naprawde nie myslicie. oceniacie z gory ludzi jezdzacych bmw
      ja np posiadam bmw w idealnym stanie. i co z tego, ze ma 15 lat jak jezdzi lepiej i bardziej komfortowa od waszych samochodow na dodatek nic sie nie psuje, juz mnie wkurwia wasze podejscie, zajmijcie sie swoimi samochodami i swoimi nosami
      dziekuje i nie pozdrawiam

      Usuń
  3. Sam jesteś burok. mam Bawarię a w niej wożę sprzęt za wielokrotność tego auta - bo nie stać mnie na utrzymanie dostawczaka- irracjonalne prawda? więc czy komuś się to podoba czy nie powinno być dozwolone oczywiście jak ktoś spowoduje wypadek przesadzając z szybami to mu mandacik i karę x2. Bądźmy narodem wolnym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. racjoza!

      Usuń
    2. Anonimowy25/8/16 11:26

      Zgadzam się z tym że surowsze kary powinny byc przy kolizji. A takto nikt nie powinien się interesować jakie mam szyby czarne. W końcu moje auto wiec mogę robić co chce z nim o ile technicznie tzn blacharsko i mechanicznie jest w dobrym lub bardzo dobrym stanie

      Usuń
  4. Anonimowy4/12/14 17:24

    Koledzy przepisy zmieniły się i na dzień dzisiejszy przepuszczalność szyb pojazdów powinna wynosić
    - dla szyby przedniej (czołowej) minimum 70 %,

    - dla szyb nie będących szybami przednimi (szyby przednie boczne lewa i prawa) minimum 70%

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedlugo moja BMW bedzie miec przyciemnione szyby. Tylko dlatego, ze ma jasne fotele i nieraz zapomni sie zamknac szyb to robia sie na nich plamy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy28/1/17 17:36

      Kozacka betka na Twoim profilowym....

      Usuń
  6. Anonimowy22/2/16 17:56

    Co za Polacy Bórakami się będą nazywać
    zamiast się szanować jako bracia !!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Anonimowy10/3/16 08:52

    ja pierdole co za czuby

    OdpowiedzUsuń
  8. Anonimowy22/3/16 21:06

    Polak Polakowi wrogiem, brak kultury i szacunku do siebie, ogarnijcie się Polacy w końcu..., bo wstyd i żal czytać to i żyć w takiej dolinie

    OdpowiedzUsuń
  9. Anonimowy9/6/16 13:39

    Przyciemnienie szyb w Nordglassie to był świetny pomysł. Wnętrze auta się tak mocno nie nagrzewa, oczy od słońca się nie męczą a człowiek w środku czuję się bardziej intymnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Anonimowy18/1/17 10:18

    Przyciemniłem wszystkie szyby w moim maluchu, nie raz przejechałem koło policji, nie zwrócili mi uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  11. Anonimowy13/3/17 15:48

    jestem z sosnowca i mam bmw

    OdpowiedzUsuń
  12. ja przyciemnie wszedzie wyejbane dobra furea musi miec dobre szybki mowa o bmw 2007 +

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha stary klamot 11 letni. Pozdrawia mustang 2012

      Usuń
    2. Anonimowy16/4/18 12:44

      haha wez ty pajacu kupil mustanga a nie ma na paliwo i na dodatek nie umie jezdzic
      wysmiewa ludzi ze starszymi autami
      pozdrawiam audi rs6

      Usuń
  13. Anonimowy22/3/17 21:59

    Ja przyciemniam szyby po to żeby panienki na tylnich siedzeniach pobzykać

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawy wpis i te informacje przydadzą mi się na pewno. Zawsze miałem zagwozdkę jakie są normy przepuszczalności światła. Dzięki za sensowne wytłumaczenie przepisów i czekam na więcej wpisów, pozdro!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja jestem tego zdania aby zakazać przyciemniania szyb dla zwykłych pojazdów nieuprzywilejowanych bo stwarzają większe zagrożenie bo w przypadku aut bez przyciemnionych szyb widać co się dzieje przed autem, które jedzie przed nami.

    OdpowiedzUsuń
  16. A by się zdziwili jakbyś miał podrzewacz w aucie i przy nich zdjął całą folię. A widziałem sporo ludzi jeździ właśnie z oklejonymi nie tyle przednimi szybami ale przednimi bocznymi szybami.

    OdpowiedzUsuń
  17. Z jednej strony przyciemniona szyba często dodaje uroku sportowym autom. Może nie żeby od razu zakazać przyciemniania szyb ale po prostu zmniejszyć poziom dopuszczalnego przyciemnienia. Co jednak zapewne i tak wielce nie zmieni ilości wypadków itp. Więc po co to robić? Oczywiście również jestem zdania że tylko tylną szybę i boczne tylne można przyciemnić.

    OdpowiedzUsuń
  18. Żeby wszyscy przestrzegali tych wytycznych to nie byłoby źle. Często spotykam auta z takim przyciemnieniem że praktycznie kierowca nic nie widzi, po za przednią szybą, To chore.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Folie przyciemniające w większości przypadków sa zrobione tak, że z zewnątrz może być całkowicie czarna i nic do środka pojazdu nie widać, a od wewnątrz szyba jest tylko lekko przydymiona, więc nie ogranicza znaczaco pola widzenia kierowcy. Pozdrawiam

      Usuń
  19. Bardzo dobre propozycje :) Przynajmniej według mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Przyciemnianie szyb ma wiele zalet. Między innymi poprawia skuteczność klimatyzacji samochodu, wygląda bardzo estetycznie, redukuje blask promieni słonecznych, tak uciążliwych przecież latem. Jest także bardzo trwała.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dla mnie też to są dobre propozycje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy2/2/18 09:53

      Witam, przed chwilą kontaktowałem się ze znajomym policjantem i każde przyciemnienie szyb przednich (czołowa, kierowca, pasażer) jest w Polsce niedozwolone. Nie przejdzie badania za równo z Policji jak i ITD i bankowo będziemy musieli ją ściągać lub pozostawić dowód rejestracyjny służbom podczas kontroli. Żadna firma nie wystawi nam atestu na wyżej wymienione szyby. Tak więc rozmyśliłem się co do "przednich" za to cały tył robię Pitch Black :) pozdrawiam.

      Usuń
  22. Anonimowy2/2/18 10:04

    Witam, przed chwilą kontaktowałem się ze znajomym policjantem i każde przyciemnienie szyb przednich (czołowa, kierowca, pasażer) jest w Polsce niedozwolone. Nie przejdzie badania za równo z Policji jak i ITD i bankowo będziemy musieli ją ściągać lub pozostawić dowód rejestracyjny służbom podczas kontroli. Żadna firma nie wystawi nam atestu na wyżej wymienione szyby. Tak więc rozmyśliłem się co do "przednich" za to cały tył robię Pitch Black :) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Wg mnie to wszystko jest w granicach rozsądku, niektórzy mega przesadzają narzekając że to i tak za mało :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Fastbus - zgadzam się z tobą w pełni

    OdpowiedzUsuń
  25. Folie przyciemniające w większości przypadków sa zrobione tak, że z zewnątrz może być całkowicie czarna i nic do środka pojazdu nie widać, a od wewnątrz szyba jest tylko lekko przydymiona, więc nie ogranicza znacząco pola widzenia kierowcy. Uważam, że takie przyciemnianie powinno być dopuszczone, a podczas kontroli przepuszczalności światła powinna być ona mierzona w kierunku, w którym kierowca patrzy na zewnątrz, a nie ile widać do środka samochodu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja miałem w BMW łańcuszek co było o bardziej komfortowym rozwiązaniem niż teraz pasek, który mam w nowym Fiacie. Czemu producenci nie mogą wszędzie montować bezpieczniejszych rozwiązań.

    OdpowiedzUsuń
  27. BMW to marka jak każda inna, nie rozumiem zawiści niektórych ludzi do tej marki..

    OdpowiedzUsuń
  28. Super blog ! Czuć pasję ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. Dobrze przedstawione obowiązujące przepisy dotyczące zasad przyciemniania szyb. Jeżeli wybieramy folie od sprawdzonych producentów jak np. Global Window Film, 3M Window Film czy SUN-GARD Window Film, zyskujemy pewność, że dane produkty będą spełniać obowiązujące normy oraz będziemy mogli wybierać spośród wielu kolorów i odcieni. Przyciemnione szyby ograniczą przenikania promieni słonecznych UV, poprawią atrakcyjność wizualną samochodu oraz wzmocnią odporność szyb na uderzenia.

    OdpowiedzUsuń
  30. Przyciemniane szyby to wygoda i komfort, który sobie cenię. Mam przyciemnione szyby z tyłu i dzięki nim, szczególnie latem, czuję, że auto mniej się nagrzewa. Dzięki za wpis!

    OdpowiedzUsuń
  31. Anonimowy15/7/18 23:08

    Sam przymierzam się do przyciemnienia szyb tylnych, rozważam tez i przód. Ale drodzy Panowie i drogie Panie, serce Mi się kraja, jak czytam większość komentarzy typu "Buraki z BMW", czy innych różnych marek. Dla jasności nie posiadam samochodu marki "BMW", jestem miłośnikiem Audi. To jaki każdy z nas samochód ma, to jego sprawa. To że teraz każdy młody kupuje Audi, BMW czy inne jakieś sportowe auto i 6/10 młodych kierowców się rozbija, czy powoduje wypadki, nie jest winą starszych kierowców z doświadczeniem którzy też posiadają takie maraki że są burakami, nie umiejącymi jeździć. Jedni mają takie auta żeby szaleć i chwalić się kolegom i robić wrażenie na dziewczynach, a inni mają z pasji i miłości. Jedni szaleją, jak większość młodych świeżych kierowców na otwartych terenach jak zabudowanych, popisując się prędkością i się ścigają, A inni jak napisałem wyżej mają pasję do tych aut i miłość jeżdżą z umiejętnością, doświadczeniem dostosowując się do przepisów, a ścigamy i popisujemy się na zlotach na terenach zamkniętych. Zastanówcie się czasami co piszecie i w jaki sposób, bo to co robicie to jest nie normalne. Za nim napiszesz coś typu "Burak z BMW", czy "Wieśniak z Audi", nie mając zielonego pojęcia o tej osobie, przemyśl sto razy. Każdy z nas może kiedyś się rozbić, czy spowodować śmiertelny wypadek i po takich zdarzeniach każdy posiadający markę samochodu "Audi", "BMW", czy inne ma być uważany za "Buraka i Wieśniaka nieumiejącego jeździć... Tak samo młodzi kierowcy, nie każdy z nich jest "gówniarzem", który nie umie jeździć bo jak napisałem wyżej 6/10 rozbija się czy powoduje wypadki, a reszta ma słuchać że są tacy jak Oni. Nie tylko My starsi nieliczni posiadamy pasję do swoich wybranych marek, ale tez i większość młodszych. Rodacy, koledzy/koleżanki szanujmy się nawzajem. Powinniśmy się szanować i dawać młodszym wzór do naśladowani. Dziękuję za przeczytanie i dla większości za przemyślenie tego... Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Anonimowy27/7/18 10:50

    Hmm przyciemniane szyby z tyłu nie są złym pomysłem. Mam małe dziecko i takie rozwiązanie z pewnością zapewni mu większą wygodę podczas jazdy. Staram się unikać wożenia dziecka w upale, ale czasami wyjścia nie ma...

    Gorzej jak ktoś za ostro przyciemnia szyby z przodu. Już nie raz było to powodem wypadku ze względu na ograniczoną widoczność. Później trzeba wzywać pomoc drogową, itp.

    http://pomoc-drogowa-warszawa.supermechanik.pl

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo podobają mi się przyciemniane szyby.

    OdpowiedzUsuń
  34. ja już nie mam przyciemnianych szyb

    OdpowiedzUsuń
  35. Lubię przyciemniane szyby w samochodach.

    OdpowiedzUsuń
  36. Przyciemniane szyby to naprawdę fajna opcja, dobrze mieć jednak to, że nie do każdego samochodu to pasuje. ;)

    OdpowiedzUsuń
  37. Szkoła jazdy www.albar.krakow.pl? Warto im zaufać - mają doskonałych instruktorów.

    OdpowiedzUsuń
  38. Muszę przyznać, że blog jest naprawdę interesujący.

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter