Dlaczego mamy ruch lewo i prawostronny? Który jest bezpieczniejszy?

Ostatnio, gdy stałem w korku dłużej niż zazwyczaj, przyszedł mi do głowy pomysł na dzisiejszy wpis. Zacząłem się zastanawiać, dlaczego w niektórych krajach jest ruch prawostronny, a w innych lewostronny? Która opcja jest lepsza, bezpieczniejsza? 

Indonezja, Tajlandia, Japonia, Rpa, Hongkong, Indie, Nowa Zelandia, Australia, Malta, Cypr, Irlandia, Wielka Brytania i kilkadziesiąt innych państw lub obszarów, gdzie ruch na drodze jest lewostronny. Wielu z nas ciągle filozofuje dlaczego kierowcy na wyspach jeżdżą po tej drugiej, dziwnej stronie drogi. Tymczasem po przeczytaniu wielu artykułów na ten temat i poznaniem bliżej cioci Wikipedii rozwikłałem tajemniczą zagadkę. 

Okazuje się, że nie tak dawno temu ruch lewostronny był dominujący na naszej kuli ziemskiej. Co ciekawe nawet w Polsce. Zdziwiłem się również, gdy przeczytałem, że 35% ludzików na tym świecie żyje ze świadomością, że wsiadając rano do swego autka muszą się trzymać lewej krawędzi jezdni. 

Troszkę historii, ale już bez dawno, dawno temu, tylko jakieś 300 lat temu w Europie zaczęło się wiele zmieniać na drogach i ruch lewostronny przeszedł na prawą stronę. Dlaczego? Legendy tak głoszą, więc podejrzewam, że trochę w tym prawdy musi być. Mianowicie większość rycerzy jak i wszystkich ludzi była i jest prawo ręczna. Nosili też swoje szable przyczepione do zbroi z lewej strony by im łatwiej było w razie draki wyciągnąć szablę prawą ręką, gdy ktoś nadciągał z prawej strony. Krótko stwierdzając, wszyscy chodzili lewą stroną by móc szybko odeprzeć atak, ale też bali się, cały czas czuli lęk przed osobą nadciągającą z naprzeciwka. Zaczęło się to ponoć zmieniać we Francji, gdzie za czasów Napoleona wszystko powoli przechodziło na prawą stronę. Była to oznaka poniekąd kultury i pokazania, że nie ma się złych zamiarów ,,zobacz, idę prawą stroną, mam trudniej wyciągnąć szablę, nie bój się mnie”. W naszym kraju również był kiedyś ruch lewostronny i po lewej stronie drogi musiały toczyć się pojazdy aż do końca zaborów. Krakowskie tramwaje śmigały po lewej aż do 1925 roku, więc nie jest to jakieś zbytnio stare info. 

Który ruch jest bezpieczniejszy? Lewo czy prawostronny? 

Odpowiedź na to pytanie jest również wyjaśnieniem dlaczego w Wielkiej Brytanii nadal jest ruch lewostronny. Mianowicie inżynier drogowy J.J. Leeming wywnioskował z badań, które przeprowadził, że w krajach, gdzie trzeba poruszać się po lewej stronie jezdni wypadków drogowych jest mniej. Dlaczego? Może dlatego, że przeważnie u człowieka dominuje oko prawe, więc w ruchu lewostronnym lepiej obserwuje drogę. Ludzie są praworęczni, więc jeżeli kierownica jest po prawej, a my mamy auto w manualu, to ręka mniej sprawna, czyli lewa, odpowiada za łatwą zmianę biegów, a prawa sprawniejsza, jest cały czas na kierownicy gotowa zadziałać w razie niebezpieczeństwa. Wszystko jest oczywiście jedną wielką teorią, w której być może coś jest prawdy. Wszystko fajnie, ale może to jakość dróg ma jakieś znaczenie? Może to wszystko przez kulturę danego narodu? Nam Polakom się wiecznie spieszy podczas, gdy na wyspach zatrzymują się na herbatkę jak tylko zobaczą parking - no bo czy to ważne, że za godzinę czy za godzinę i pięć minut – ważne by dojechać.



To coś wyżej to takie tam skrzyżowanie w Hanoi - lepiej się nie zastanawiać, kto ma pierwszeństwo. Ruch prawostronny jak widać też jest w miarę bezpieczny ;)



Skrzyżowanie w Indiach - jest bezpiecznie bo ruch lewostronny ;)

Pod tym linkiem mapka, gdzie czerwonym kolorem obszarem zostały zaznaczone miejsca, gdzie ruch jest prawostronny i niebieskim, gdzie trzeba śmigać autem po lewej stronie jezdni.

AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

  1. a to ciekawostka ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oooo na zdjęciu fajnie doposażone Infi ..... z UK pewnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat to Infi testowałem a zdjęcie to efekt lustrzany

      więcej o tym infi tutaj

      http://www.strefakulturalnejjazdy.pl/2014/09/test-recenzja-relacja-fotorelacja.html

      Usuń
    2. po zegarach widać, że photoshop :)

      Usuń
  3. Oj, patrząc na mapkę to z tych 35% "lewostronnych", to chyba 2/3 co najwyżej na rower lub skuter wsiada, a nie do autka ;) Ciekawie z kolei musiała wyglądać zmiana ruchu z lewo- na prawostronny w Szwecji bodajże w latach 60. Ciekawe czy możnaby się dowiedzieć, jak taka zmiana wpłynęła na bezpieczeństwo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno tak;) Z tego co wiem u nich zmienili ruch też ze względu na to, że dużo autek sprowadzanych od sąsiadów zzagranicy miało kierownicę właśnie dla ruchu prawostronnego :)

      Usuń
  4. Argument ze zmianą biegów mnie nie przekonuje. Osobiście dużo łatwiej mi operować kierownicą lewą ręką, a biegi zmieniać prawą, bo zawsze mamy jeden możliwy tor, po którym kierownica się obraca. Przy zmianie biegów mamy wiele rozgałęzień do wyboru i wymaga to precyzyjniejszych ruchów dlatego wolę to robić sprawniejszą kończyną.

    OdpowiedzUsuń
  5. Moim zdaniem to kwestia wprawy i nauki. Są osoby, które mieszkają w Polsce gdzie jest ruch prawostronny, a są leworęczni i na odwrót, w Anglio o które są praworęczne, ale czy to coś zmienia? Po prostu wszystko da się wyćwiczyć potrzeba tylko do tego odpowiednich środków ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Teorie o rycerzach są co najmniej dziwne. Rycerz na koniu z tarcza dla ochrony jest lepiej chroniony z lewej strony (praworęczny). W czasie walki też praworęczni ustawiają się lewą stroną do przeciwnika (bokserzy). Przy walce dwoma mieczami lewą się osłania prawa zadaje ciosy. Kryterium praworęczności jest tu najważniejsze. Klatka schodowa dla ludzi praworęcznych jest zgodna ze wskazówkami zegara. W samochodzie łatwiej prawą ręką dominującą wykonywać złożone czynności. Zmiana z ruchu lewostronnego na prawostronny musi mieć jakieś przyczyny w ergonomii. Inaczej nie przyjęłaby się.

    OdpowiedzUsuń
  7. To wszystko jest tylko kwestią przyzwyczajenia ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty