Drgania na kierownicy - skąd się biorą i jak temu zaradzić?

Problem drgań kierownicy dotyczy nie tylko starych, używanych samochodów, ale także tych nowszych. Przyczyn może być wiele choć jest kilka opcji, które można typować w pierwszej kolejności.

Pierwsza i najważniejsza sprawa to musimy określić, dokładnie przeanalizować kiedy te drgania występują. Czy kierownica drży podczas wyższej bądź niższej określonej prędkości, podczas przyspieszania czy tylko podczas hamowania? Czasem bywa, że drgania są minimalne bądź występują tylko na chwile, ale ani pierwszy ani tych drugich nie powinniśmy bagatelizować. Nie powinno się zostawiać tego ,,na jutro" tylko trzeba to zrobić dziś! Drgająca kierownica wpływa na rozkojarzenie, obniżenie komfortu jazdy kierowcy, a co za tym idzie na bezpieczeństwo na drodze. Jeżeli czujesz, że coś zaczyna być nie tak to zainteresuj się tym tematem i nie wrzucaj go do szufladki ,,nic się nie dzieję, da się jechać dalej".

,,Najczęstszym winowajcą wibracji na kierownicy są koła. Może się zdarzyć, że odważnik odkleił się od felgi, albo do bieżnika przyczepił się np. kamień. Bywa również, że swój żywot kończą klocki hamulcowe lub przeguby, w ten sposób domagając się wymiany. Jedno jest pewne – czując drgania na kierownicy w trakcie jazdy należy czym prędzej zająć się problemem i wyeliminować usterkę, która odpowiada za ten niekomfortowy stan." - cyt. http://ladnefelgi.pl/
Zacznij od kół, czyli guzy na oponach bądź też nieprawidłowe wyważenie. Nasze wymarzone bądź też nie koła, opony czy inne felgi aluminiowe przemierzając nasze polskie, nie zawsze piękne i równe drogi niszczą się. Żeby jednak to nie było mało to ich stopień zniszczenia może być różny dla każdego koła, opony, felgi czy innej alufelgi z osobna.

Kolejny winowajca drgań może mieszkać czyt. pochodzić z układu hamulcowego, napędu czy nawet serca naszego samochodu, czyli od silnika.



Zanim jednak zaczniesz narzekać na swoje auto i myśleć ile to Cię znowu będzie kosztować naprawa to przeczytaj artykuł do końca. Jeżeli:

- kierownica drży w minimalnym stopniu i to tylko przy dużych prędkościach to przyczyny powinno się zacząć szukać w błędnym wyważeniu kół. Z wyważaniem jest podobnie jak z ciśnieniem w oponach, od czasu do czasu warto to sprawdzić - oczywiście śmiało można to robić rzadziej niż sprawdzanie ciśnienia w oponach, ale w przypadku zmiany felg czy choćby samych opon warto pojechać do diagnosty na wizytę kontrolną.

- kierownica zaczyna ci się wymykać spod kontroli czyt. drży każdorazowo podczas hamowania to pierwsze co powinieneś sprawdzić to klocki i tarcze hamulcowe. Oczywiście nie zawsze trzeba od razu inwestować nowe tarcze - czasami można te nieco zużyte przetoczyć ponownie. Kolejną rzeczą, która może być źle ustawiona podczas drgań przy hamowaniu to zbieżność i luzy w układzie jezdnym, która niekorzystnie wpływa na ,,toczenie" się naszych nawet nowych felg aluminiowych,

- drgania są uzależnione od prędkości jazdy, a Ty masz napęd na jedną, tylną oś to warto tam zajrzeć. Być może uszkodzeniu uległy łożyska głównego wału,

- podczas ostrej zmiany biegów i mocnego wciskania pedału przyspieszania czujesz jak twój silnik się rusza czy słychać go jakby w coś uderzał to nie znaczy, że właśnie twój styl jazdy jest taki jak twoje nowe felgi i można go nazwać sportowym tylko najprawdopodobniej poduszka silnika właśnie kończy lub nawet zakończyła swojego żywota,

- zdarzyło się kilka razy obedrzeć felgę o krawężnik, a teraz Twoja kierownica wręcz szarpie Cię za ręce to prawdopodobniej spotkanie z krawężnikiem było bliższe niż zazwyczaj, a felga uszkodziła się na tyle, że jest po prostu przyczyną drgań na kierownicy,

- słyszysz, że szum spod kół wydobywa się głośniej niż zazwyczaj to może oznaczać, że niedawne zaliczenie dołka dopiero co wyważoną oponą z piękną felgą jest główną przyczyną bicia, drgania wieńca kierownicy.

Pamiętaj, zwłaszcza podczas zmiany kół, że śruby, które pasowały do letnich felg nie zawsze muszą pasować do zimowych i odwrotnie. Felga i śruba muszą tworzyć jedną wspólną całość - jeżeli będzie inaczej to poza zniszczeniem felgi w gratisie otrzymamy niekomfortowe drgania kierownicy.

Im wcześniej zainteresujemy się tematem drgań naszej kierownicy tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa oraz portfela. Wczesna reakcja może nam zaoszczędzić sporych, późniejszych wydatków, które byśmy mogli przeznaczyć na zakup nowych i pięknych alufelg.


AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

  1. Aż mi się przypomniało, jak jechałem kiedyś samochodem firmowym (pierwszy raz) i podczas wyprzedzania poczułem ogromne drgania, wręcz turbulencje. Włączam więc awaryjki, zjeżdżam na pobocze i szukam dziurawej opony. Sprawdzam ciśnienie - wszystko w porządku. Okazało się, że to diesel tak walił przy obrotach powyżej 2,5 tys. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jasne diesel winny wszystkiemu, kaczora do "rzondzenia" tez naklonil.

    OdpowiedzUsuń
  3. Drgania kierownicy podczas przyspieszania połączone tak naprawdę z drganiem całego auta mogą wyć spowodowane uszkodzonym przegubem od skrzyni biegów. To bardzo nieprzyjemne, czujemy jak auto drga nam na boki. Swego czasu długo szukałem przyczyny tej niedogodności w moim aucie

    OdpowiedzUsuń
  4. krzywa felga, źle wyważone koło i to co Pan wymienił

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty