Zawór EGR. Czym jest dla silnika ten ekologiczny dodatek?

Mało który polski kierowca potrafi precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie dotyczące zaworu EGR w samochodzie. Czym jest ten zawór i za co jest odpowiedzialny? Dlaczego element ten wzbudza zainteresowanie dopiero wtedy, kiedy zaczyna być niesprawny i należy go wymienić na nowy? W artykule kilka przydatnych informacji.

Co to jest zawór EGR? 

EGR to skrót od Exhaust Gas Recirculation co w wolnym tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza recyrkulację gazów wylotowych. Rola tego systemu sprowadza się do kierowania części spalin z powrotem do układu dolotowego jednostki napędowej. Pozwala to obniżyć emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu do atmosfery. 

Kierowcy pytając o zawór EGR w iparts.pl, często twierdzą podczas rozmów z naszymi konsultantami, że użycie zaworu EGR ma wypalić szkodliwe substancje ze spalin. Nic bardziej mylnego. Obecność zaworu EGR pozwala obniżyć temperaturę w komorze spalania i spowolnić proces dopalania spalin, co w efekcie prowadzi do obniżenia emisji szkodliwych gazów – tłumaczy specjalista sklepu iParts.pl, lidera sprzedaży części zamiennych przez Internet. 

Jak dokładnie działa zawór EGR? 

Skutkiem wpuszczenia spalin z silnika do komory spalania jest widoczne zmniejszenie tlenu w zassanym powietrzu. Spalanie odbywa się w znacznie gorszy sposób, ale dzięki temu temperatura jest odpowiednio niska, czego efektem jest niełączenie się tlenu i azotu. Tym samym odbywa się ekologiczny zabieg, który chroni nasze środowisko. Jak wykryć usterkę zaworu EGR? Typowa awaria zaworu EGR to zacięcie się układu dolotowego i pozostawienie go w tzw. pozycji otwartej. Efektem takiego zjawiska jest przedostawanie się spalin do komory spalania. Do najczęstszych symptomów można zaliczyć utratę mocy silnika, jego nierówną pracę a także wzrost zużycia paliwa i czarny dym w przypadku aut z silnikiem Diesla. Ponadto objawom tym towarzyszy zapalenie się kontrolki Check Engine. 

Kiedy wymienić zawór EGR na nowy? 

Zawór EGR wytrzymuje z reguły przebieg rzędu 100 / 150 tys. km. Po tym czasie zaleca się jego wymianę. Podczas doboru nowego zaworu pamiętajmy jednak, że nie każdy zawór EGR ma taki sam rodzaj sterowania i konstrukcję. Ponadto jego otwieranie może odbywać się przy pomocy mechanizmu pneumatycznego lub elektronicznego. Warto więc zapytać pracownika o poradę, zanim zdecydujemy się na zakup. 

Na koniec wypada dodać, że jeżeli zajdzie potrzeba wymiany zaworu EGR, to pamiętajmy, by zawsze korzystać z fabrycznie nowych zamienników od znanych i cenionych w branży marek. Za takie należy z kolei uznać m.in. firmy Pierburg, Delphi i Hella. Użycie zaworów EGR tych marek to gwarancja najwyższej jakości i bezproblemowej eksploatacji samochodu.

 Materiał powstał we współpracy z iparts.pl

AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

  1. EGR to kolejny wynalazek, który potrzebny jest bardziej ekologii (rzekomo) niż kierowcom.
    Z tą wymianą co 100 - 150 tysięcy to trochę przesada, chyba że profilaktycznie. Ja jeszcze w żadnym aucie nic przy nim nie robiłem i nie było problemów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam szczerze że choć samochodami jeżdżę od kilkunastu lat, to pierwsze słyszę że coś takiego jak zawór EGR trzeba co jakiś czas wymieniać. No ale to tak samo jak z wymianą oleju w automatycznej skrzyni biegów, nie wszyscy wiedzą że z czasem trzeba go wymienić, no ale to przejechaniu jakichś 150 000 km.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jedyne co trzeba zrobić z Egr to zaslepic :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie dodatki ekologiczne to moim zdaniem jedna z gorszych rzeczy w aucie. Najlepiej się pozbyć takich rzeczy, i życie staje się łatwiejsze :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem ciekawy, co jest bardziej ekologiczne wyprodukowanie nowego EGR, czy wyczyszczenie starego... ?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty