Czym jest lepkość oleju samochodowego i jakie jest jej znaczenie dla eksploatacji silnika?

Aby kupić olej silnikowy odpowiedni dla konkretnego modelu samochodu, wystarczy poznać zalecenia producenta auta i podczas zakupów wybierać te produkty, których specyfika jakościowa spełnia je w jak największym stopniu. Bywają jednak przypadki, kiedy potrzebna okazuje się umiejętność dokładnego rozszyfrowania widniejących na opakowaniu oznaczeń. Zwłaszcza tych, które dotyczą klasy lepkości oleju.

Ważna rola olejów samochodowych 

Znaczenie oleju silnikowego dla żywotności każdej jednostki napędowej trudne jest do przecenienia. Widoczne jest to chociażby w wypowiedziach wielu specjalistów, którzy radzą wymieniać olej silnikowy znacznie częściej, niż zalecają to producenci aut. Aby jednak oleje silnikowe mogły spełnić swoją dobroczynną rolę, muszą być nie tylko wymieniane w odpowiedni krótkim przedziale czasu (i przebiegu), ale również spełniać ściśle określone kryteria, wśród których klasa lepkości należy do najważniejszych. 

Czym jest klasa lepkości oleju silnikowego? 

Lepkość to jedna z cech określających specyfikę oleju silnikowego. Klasa lepkości wprowadzona została po to, aby możliwe było rozróżnienie olejów o różnej charakterystyce, odpowiedniej dla różnych typów silników. 

Zgodnie z przyjętą definicją, pod określeniem „lepkość” kryje się faktyczny opór, jaki powstaje w momencie, gdy jedna warstwa oleju przepływa po drugiej. Im większy jest więc współczynnik lepkości, tym większy opór powstaje na styku dwóch warstw oleju. Oznacza to, że dużą lepkością charakteryzować się będą oleje gęste, zaś oleje rzadkie będą posiadały lepkość na odpowiednio niskim poziomie. 

Zgodnie ze skalą stworzoną przez SEA (Society of Automotive Engineers, czyli Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego), najrzadsze oleje silnikowe posiadają lepkość na poziomie 0, a najgęstsze 60. 

Oznaczenia lepkości oleju samochodowego 

Dla przykładu: wybierając oleje silnikowe w sklepie Ucando.pl możemy na ich opakowaniach odnaleźć kombinację cyfr z literą „W” w rodzaju 10W/40 (producenci aut osobowych najczęściej zalecają oleje silnikowe o takiej lepkości). Pierwsza cyfra (10) odpowiada lepkości oleju w niskich temperaturach (lepkość na poziomie 10 umożliwia uruchomienie samochodu przy temp. -25ºC), zaś druga (40) donosi się do lepkości w skali SEA. 

Olej o lepkości 10W/40 charakteryzuje się średnią lepkością, co pozwala na używanie go w większości współcześnie produkowanych seryjnie silników. Oleje rzadsze są wprawdzie bardziej energooszczędne (redukują do minimum opory pracy silnika), jednak zupełnie nie nadają się do silników nieco luźniej spasowanych lub poddawanych dużemu wysiłkowi. Z myślą o tego typu jednostkach napędowych, stosowanych często w autach sportowych) produkuje się oleje silnikowe o dużej lepkości wysokotemperaturowej (nawet 10W/60).


AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

  1. Świetny wpis, bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lepkość i gęstość to dwa różne parametry, które zmieniają się zupełnie inaczej w zależności od np. temperatury i ciśnienia. Gęstość oleju ma niewielki wpływ na wytrzymałość filmu olejowego. Bezpośrednie wiązanie jednego z drugim jest, jak dla mnie, zbyt daleko idącym uproszczeniem. Przynajmniej na renomowanym blogu motoryzacyjnym.
    http://warsztat.castrol.pl/blog-post/co-jest-lepkosc-oleju-silnikowego/

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobry wpis na pewno się przyda taka wiedza o oleju silnikowym.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny i bardzo przydatny wpis. Każdy kierowca powinien się zapoznać z jego treścią, szczególnie przed wymiana oleju w swoim samochodzie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis, nie wiedziałem takich nowinek jeśli chodzi o lepkość oleju i konsystencje nigdy nie sprawdzałem tego.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sam jestem już kierowcą od kilkunastu lat i jakoś za bardzo się nie zastanawiałem nigdy nad rodzajem oleju zawsze lałem 10w40 do silnika bez jakiegokolwiek zastanowienia. Znakomity opis i przydatny pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Najlepszą praktyką jest wybór oleju który zaleca producent samochodu, nie chodzi o samą firmę produkującą olej ale o klasę lepkości.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobrze wiedzieć o co chodzi z tymi cyferkami. Nigdy się nad tym nie zastanawiałem, bo zawsze się bierze taki jaki ktoś polecił :D

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty