30 maja 2019

Jak przebiega terminowa likwidacja szkody i kiedy zacząć się martwić?

Padłeś ofiarą kolizji drogowej lub wypadku samochodowego? A może uczestniczył w nich Twój bliski? Sprawdź, w jakim terminie powinno się zgłosić szkodę oraz jak szybko otrzyma się zwrot kosztów za leczenie bądź naprawę samochodu. Przekonaj się też, do kogo się zgłosić: ubezpieczyciela swojego czy sprawcy, a może innej instytucji? Na najważniejsze pytania odpowiedzieliśmy w artykule.

Ile przysługuje czasu na zgłoszenie szkody?

Terminy zgłaszania szkody są inne dla każdego rodzaju ubezpieczenia. Najwięcej czasu masz na skontaktowanie się z ubezpieczycielem, kiedy to Ty jesteś poszkodowany, a więc wnioskujesz o pieniądze z OC sprawcy. Masz na to aż 10 lat od momentu zdarzenia, jednak do 3 od chwili zauważenia uszkodzenia samochodu i ustalenia ubezpieczyciela sprawcy. Z kolei jeśli wnosisz o odszkodowanie z uwagi na utratę zdrowia, powinieneś napisać wniosek do 3 lat od odkrycia szkody – tu nie obowiązuje 10-letni okres przedawnienia.
Mniej korzystne są terminy zgłaszania szkód z ubezpieczeń nieobowiązkowych. Nie zostały ustalone prawnie, wobec czego każdy ubezpieczyciel stosuje swoje. Weźmy za przykład szkodę z autocasco, która w jednych towarzystwach musi zostać zgłoszona od razu po zauważeniu, w innych do 3 lub 7 dni. Dodatkowo terminy różnią się w odniesieniu do szkody. Inny termin przysługuje kolizji czy awarii, inny kradzieży.

Jak szybko otrzymasz odszkodowanie?

Zobacz, jak szybko otrzymasz pieniądze po złożeniu wniosku o odszkodowanie: https://kioskpolis.pl/poznaj-przepisowe-terminy-likwidacji-szkody/. Może to być do 30 dni, do 90 dni lub dłużej – wszystko zależy od rodzaju szkody i terminu ustalenia sprawcy, a następnie odpowiadającego za niego ubezpieczyciela.
Niektóre szkody likwidowane są tuż po zdarzeniu. Przykładowo w ramach dodatkowego ubezpieczenia assistance możesz wybrać opcję naprawy pojazdu na miejscu w przypadku awarii. Wówczas Twój samochód nie zostanie odholowany do warsztatu, Ty zaś nie przerwiesz podróży.

Do kogo zgłosić się po odszkodowanie?

Istnieje wiele scenariuszy tego, kiedy i do kogo się zgłosić po odszkodowanie. Poniżej zaprezentowaliśmy najpopularniejsze:
1. Ofiarą jesteś Ty, a sprawca ma ważne OC i przyznaje się do winy – sporządźcie oświadczenie o zdarzeniu. Zgłoś się z nim do ubezpieczyciela sprawcy lub swojego, jeśli oferuje Bezpośrednią Likwidację Szkód.
2. Ofiarą jesteś Ty, a sprawca ma ważne OC, ale nie przyznaje się do winy – wezwijcie policję, aby ustalić sprawstwo. Z notatką policyjną zgłoś się do ubezpieczyciela sprawcy lub swojego, jeśli oferuje Bezpośrednią Likwidację Szkód.
3. Ofiarą jesteś Ty, ale sprawca nie ma ważnego OC – zgłoś się do ubezpieczyciela sprawcy lub swojego, jeśli oferuje Bezpośrednią Likwidację Szkód. Odszkodowanie zostanie Ci wypłacone zgodnie z terminem, a towarzystwo samo rozliczy się ze sprawcą.
4. Ofiarą jesteś Ty, ale sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia – zadzwoń po policję. Jeśli uda się ustalić sprawcę, postępuj jak w Puncie 3. Jeżeli nie, zgłoś się do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Pieniądze na leczenie otrzymasz stamtąd. Na naprawdę auta niestety nie – tu przyda Ci się AC.
5. Ofiarą jesteś Ty, a sprawca ma ważne OC, ale jest z innego kraju – zgłoś się do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, w którym uzyskasz informację o polskim reprezentancie zagranicznego ubezpieczyciela.
6. Ty jesteś sprawcą i liczysz na odszkodowanie z AC, NNW lub assistance – postępuj zgodnie z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia dołączonymi do umowy.

Prześlij komentarz

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter