19 listopada 2019

Rozwiązania telematyczne i Internet Rzeczy, czyli rewolucja cyfrowa w branży transportu i logistyki

Transport jest stale rozwijającą się branżą o dużym znaczeniu dla rozwoju polskiej gospodarki. W związku z tym istnieje potrzeba nieustannego rozwijania nowych metod w zakresie planowania, zarządzania oraz kontroli prawidłowości przebiegu realizacji zleceń na każdym etapie. Nieodłączną częścią funkcjonowania firm przewozowych jest logistyka.

Odpowiednie realizowanie przepływu ładunków umożliwia rozwój przedsiębiorstwa oraz optymalizację procesu produkcji i dystrybucji. We wszystkich tych obszarach coraz większe znaczenie mają najnowsze technologie. Nowoczesne rozwiązania z zakresu transportu i logistyki korzystnie wpływają nie tylko na rozwój konkretnej firmy. Ich wykorzystanie niesie ze sobą również szereg profitów w ujęciu ogólnospołecznym.

Telematyka w transporcie i logistyce


Jednym ze złożonych technologicznie rozwiązań znajdujących zastosowanie w nowoczesnym transporcie i logistyce jest telematyka. Można określić ją jako strukturę współdziałających ze sobą instrumentów w postaci czujników, rejestratorów, lokalizatorów GPS, modułów komunikacyjnych oraz centrali umożliwiającej wymianę danych pomiędzy poszczególnymi elementami systemu. Taki nowoczesny monitoring pojazdów pozwala na dostęp do informacji o poszczególnych jednostkach. W ten sposób można kontrolować parametry takie jak zużycie paliwa, prędkość czy nawet aktualny status pojazdu (postój na parkingu, załadunek, rozładunek). Dzięki rozwiązaniom telematycznym możliwy jest nieprzerwany kontakt z kierowcą, wyświetlanie bieżących zamówień oraz monitorowanie natężenia ruchu na danej trasie. Ostatnia z funkcji może być szczególnie przydatna kierowcy, gdy istnieje konieczność modyfikacji trasy i wyznaczenia nowej drogi. W szerszym kontekście system ten umożliwia oszczędzanie paliwa poprzez korzystanie z modułu eco drivingu i korygowanie złych nawyków podczas jazdy. Ponadto może stanowić element procesu ewaluacji pracowników.

Korzyści płynące ze stosowania rozwiązań z zakresu Internetu Rzeczy



Prawidłowe zarządzanie danymi, ich analiza i integracja w znaczący sposób wpływa na właściwe działanie procesu transportu. Internet Rzeczy (Internet of Things, w skrócie IoT) stanowi nowoczesną sieć łączności opierającą się na gromadzeniu i przetwarzaniu danych oraz komunikacji pomiędzy jej poszczególnymi elementami. Do elementów systemu IoT w zakresie logistyki i transportu należeć mogą nie tylko urządzenia takie jak komputery czy smartfony, ale także same pojazdy oraz transportowany towar. Konwersja i wymiana danych pomiędzy składowymi sieci w czasie rzeczywistym pozwala na niemal natychmiastową reakcję na określone zdarzenie. Pomaga optymalizować zarówno procesy produkcji, jak i przewozu oraz magazynowania. Jego praktyczne zastosowanie usprawnia działania specjalistów z zakresu fleet management, czyli zarządzania flotą. Narzędzia IoT, dzięki stałej komunikacji mają umożliwiać automatyczne pobieranie opłat za przejazd, lokalizację towaru, planowanie zagospodarowania przestrzeni magazynowej, szukanie optymalnych tras transportu oraz efektywne zarządzanie czasem pracy floty. Wdrożenie tych systemów ma w założeniu pozwalać również na przewidywania potencjalnych usterek i awarii.

Ze względu na złożoność procesów logistyczno-transportowych wdrażanie zintegrowanych systemów opierających się na wymianie danych pozwala zaoszczędzić czas, usprawnić planowanie i zwiększyć bezpieczeństwo transportu. Dzięki takiemu zarządzaniu danymi możliwe jest wydajniejsze zarządzanie całym przedsiębiorstwem, realizacja większej liczby zleceń, a przez to – uzyskiwanie wyższych dochodów.

artykuł zewnętrzny

1 komentarz:

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter