Fotelik samochodowy … w trosce o nasze dzieci

Wszyscy kochamy swoje małe pociechy. Od ich najmłodszych lat przekazujemy im wartości, które powinny w ich życiu być najważniejsze. Zawiązane sznurowadła, które są podstawą do bezpiecznego chodzenia, tak odpowiednio dobrany fotelik powinien być czymś normalnym, podczas podróżowania z maluchami. Zapewniając bezpieczeństwo naszym dzieciom pokazujemy im jak je kochamy, jak o nie się troszczymy. Są najważniejszymi osobami w naszym życiu, zatem postarajmy się im zapewnić bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Jak wybrać odpowiedni fotelik samochodowy dla dziecka? Na co zwracać uwagę przy zakupie fotelika ? Czy w ogóle to się opłaca? Czy fotelik samochodowy dla dziecka jest obowiązkowy ? Na wszystkie te i podobne pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym poście.


Dlaczego należy montować fotelik w samochodzie ?

Foteliki samochodowe są produkowane po to by dziecku podróżowało się wygodnie i bezpiecznie. Mają pełnić funkcję ochronną w razie wypadku, gwałtownego hamowania. Jak pokazał szereg przeprowadzonych badań w ostatnich latach, dzieci, które podróżują w fotelikach samochodowych są w razie wypadku o wiele mniej (siedmiokrotnie mniej) narażone na utratę zdrowia lub życia. Jeżeli przyjmiemy, że dziecko waży ok. 15 kg to przy prędkości kilkudziesięciu kilometrów na godzinę, czyli nawet tej przepisowej 50tki będzie ważyć podczas wypadku aż 416 kg i z taką siłą niestety może uderzyć w deskę rozdzielczą, przednią szybę, jeżeli nie będzie miało zapiętych pasów, nie będzie w foteliku lub będzie w foteliku, który nie jest odpowiedni dla niego.

Wybór odpowiedniego fotelika …

Pierwszym i najistotniejszym kryterium wyboru fotelika powinna być waga naszego dziecka. Foteliki samochodowe podzielone są na grupy wagowe i na podstawie tych grup udzielana jest na nie homologacja. Oczywiście wszystkie wartości są szacunkowe, ponieważ nie każde dziecko rozwija się, rośnie w tym samym tempie. Wybierajmy atestowane foteliki! Tylko foteliki, które zostały sprawdzone pod względem bezpieczeństwa, uzyskując świadectwo homologacji, mogą trafić na sklepowe półki. Atestowane produkty powinny mieć nalepkę z zatwierdzoną normą ECE R44. Następnie wybrane foteliki mogą być testowane w crash testach – udział nie zależny od producenta – gdzie fotelik jest jeszcze rygorystycznej testowany pod względem bezpieczeństwa, obsługi, ergonomii, zdjęcia tapicerki oraz obecności substancji szkodliwych. Crash testy przeprowadzane są w różnych państwach przez różne organizacje, najlepiej znaną w Polsce jest niemiecki ADAC. Istotne są również wszelkie instrukcje montażu fotelika. Im więcej rzeczy opisane jest na temat danego fotelika tym lepiej.

Poniżej grupy wagowe oraz przeznaczone dla nich systemy podtrzymywania:

Grupa 0

Pasy Trio Car Kit do gondoli
od urodzenia do 10 kg 
od urodzenia do około 9 miesiąca
Grupa 0+
od urodzenia do 13 kg 
od urodzenia do około 12 miesiąca

Grupa 1
od 9 do 18 kg
od 8 miesięcy do około 4 lat

Grupa 2
od 15 do 25 kg 
od 3 do około 6 lat

Grupa 2-3

od 22 do 36 kg 
od 5 do około 12 lat

Pasy Trio Car Kit widoczne na zdjęciu w grupie 0 to użyteczne akcesoria, które sprawiają, że gondola może być używana do przewożenia w niej dziecka w samochodzie.




Przejście z grupy 0 do wyższej powinno następować dopiero wtedy jak główka dziecka zacznie wystawać ponad górną krawędź fotelika. Foteliki z grupy 0 oraz 0+ są bardzo ważne, gdyż mięśnie szyi u malutkich dzieci nie są na tyle silne by w razie choćby hamowania utrzymać stabilnie główkę dziecka.Z kolei z grupy 0+ należy przejść do kolejnej, gdy pasy fotelika mogą być regulowane w taki sposób, aby pozostawały 2 cm powyżej ramion. Natomiast do grupy 2/3 przechodzimy, gdy ramiona naszego dziecka są powyżej wysokości mocowania pasów. Jeżeli zamierzamy często podróżować autem z naszym dzieckiem należy wybierać foteliki, które są określone dla jednej grupy wagowej. Oczywiście takie foteliki nie pojeżdżą z nami dłużej, ale dziecko będzie się czuło w nich wygodniej. Jeżeli nasze fundusze nam nie pozwalają na częsty zakup fotelika powinniśmy pomyśleć o foteliku, który jest przeznaczony dla wielu grup wagowych dzieci.

Homologacja

Wszystkie foteliki, które posiadają homologację przeszły wiele testów, spełniają wszelakie normy bezpieczeństwa. Homologacja jest wymagana, aby dopuścić produkt do sprzedaży, oczywiście wydawana jest tylko produktom, które spełniają wymogi, możemy zaufać „bardziej” fotelikowi, który w wyniku dodatkowych crash testów uzyskał wysoki wynik.

Poniżej przykład jak powinna wyglądać etykieta z homologacją fotelika



Co to jest ten system ISOFIX?

To standardowy, najbezpieczniejszy a zarazem najprostszy system mocowania fotelików w aucie. Fotelik nie jest tylko przymocowany do siedzenia, ale stanowi integralną część nadwozia samochodu, dzięki czemu redukuje ruchy rotacyjne do przodu w przypadku zderzenia przedniego. Jest montowany bezpośrednio do punktów zaczepowych w aucie. Ryzyko błędnej instalacji w tym systemie jest minimalne, prawie niemożliwe. Ci, którzy mają nowsze auto (od stycznia 2011r.) nie powinni się martwić gdyż przepisy nakładają obowiązek istnienia zaczepów ISOFIX na tylnym siedzeniu. Jednak zawsze lepiej spytać fachowca lub przeczytać instrukcję pojazdu.

Dlaczego lepiej kupić nowy fotelik niż używany? Nowe foteliki zawsze przechodzą odpowiedni sprawdzian, wiele testów wytrzymałościowych, natomiast używany może być w sposób niewidoczny uszkodzony, albo, co gorsza może być po wypadku gdzie mocowania oraz inne rzeczy sprzyjające bezpieczeństwu mogły zostać naruszone.
Przed zakupem fotelika powinniśmy sprawdzić czy dany model może być zamontowany w naszym aucie. Każdy fotelik powinien posiadać instrukcję montażu.

Czy fotelik jest obowiązkowy?

W większości krajów Unii Europejskiej dzieci od urodzenia do wzrostu 1,5 m mają obowiązek podróżowania zawsze z wykorzystaniem systemu podtrzymującego odpowiedniego dla wzrostu i wagi dziecka.

Za jazdę z dzieckiem bez fotelika grozi nam mandat w wysokości 150zł. + 6pkt karnych. Nie muszę chyba przekonywać, że lepiej pieniądze przeznaczyć na zakup fotelika niż na mandat.

Na podsumowanie 10 bardzo ważnych, godnych zapamiętania zaleceń pediatry odnośnie jazdy z dzieckiem.
1.            Należy zawsze stosować fotelik w poprawny sposób nawet na krótkich trasach. Stosując ciągle i poprawnie fotelik samochodowy nie tylko przestrzegamy prawa, ale przede wszystkim jest to gest miłości i ochrony w stosunku do własnych dzieci.
2.            Należy wybrać najodpowiedniejszy fotelik w zależności od potrzeb dziecka, jego wagi i budowy ciała:
- Fotelik powinien być stosowany począwszy od pierwszej podróży noworodka, ze szpitala, gdzie się urodził aż do domu. Istnieją różnorodne rodzaje systemów podtrzymywania odpowiednie dla najmniejszych dzieci: gondola, w której noworodek leży poziomo, która jest zawsze polecana, przede wszystkim w przypadku noworodków o niskiej wadze lub klasyczny fotelik z wkładką redukcyjną, aby zapewnić najlepszą pozycję ułożenia kręgosłupa dziecka. Po uzyskaniu wagi powyżej 6 kg materacyk redukcyjny można wyjąć,
- Foteliki z grupy 0+, lub odpowiednie dla wagi od 0 do 13 kg, powinny być montowane w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy, aby zredukować negatywne skutki dla szyi dziecka w przypadku ewentualnego uderzenia. Taka pozycja jest najbezpieczniejsza i zaleca się ją stosować najdłużej jak to możliwe nawet, jeżeli począwszy od wagi 9 kg, dziecko może już być teoretycznie umieszczone w foteliku z grupy 1 (od 9 do 18 kg). W związku z powyższym w przedziale wagowym od 9 do 13 kg, dziecko może podróżować w foteliku ustawionym przodem lub tyłem do kierunku jazdy, ale jeżeli dziecko nie wykazuje niezadowolenia zaleca się stosowanie w czasie jazdy nadal fotelika z grupy 0+ ustawionego w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Nadejdzie moment, w którym dziecko instynktownie będzie próbowało odwrócić się w kierunku drogi ze względu na rozwijającą się ciekawość bądź dotykaniem oparcia nóżkami. To właśnie w takim momencie należy przejść do fotelika z grupy 1.
Tego typu fotelik powinien być stosowany najlepiej na tylnym siedzeniu po stronie chodnika lub umieszczony centralnie.
- Niektóre modele fotelików z grupy 1 i 2-3 mają możliwość odchylenia dziecka w czasie snu, aby zapewnić mu jak najwygodniejsza pozycję dla głowy. Istnieją również specjalne poduszki, które można umieścić wokół szyi, które z tyłu powinny być płaskie, ponieważ nadmierna grubość może mieć negatywne skutki dla szyi w razie wypadku.
3. Należy zawsze zwracać uwagę, aby fotelik został zainstalowany poprawnie zgodnie z instrukcją obsługi i należy pamiętać, aby zachować instrukcję na każdą ewentualność.
4. Zaleca się umieszczanie i wyjmowanie dziecka od strony chodnika. Dlatego właśnie najlepiej zainstalować fotelik po prawej stronie i najlepiej na tylnym siedzeniu.
5. Należy pamiętać, aby wyłączyć przednią poduszkę powietrzną, jeżeli umieszczany został fotelik z grupy 0+ z boku kierowcy oraz należy również sprawdzić tylne siedzenia, jeżeli samochód posiada boczne poduszki powietrzne. Aktywna poduszka powietrzna stanowi dla dziecka niezmierne zagrożenie w przypadku nagłego uderzenia.
6. W czasie podróży nie należy rozpinać nawet chwilowo pasów ani wyjmować dziecka z fotelika z jakiegokolwiek powodu. Nawet, jeżeli dziecko płacze lub trzeba go nakarmić piersią bądź przebrać. Nigdy nie należy pozostawiać dziecka bez opieki w samochodzie nawet na kilka minut: należy go zawsze zabierać ze sobą.
7.Ze względów bezpieczeństwa należy unikać karmienia dziecka w czasie jazdy, w szczególności nie należy pozostawiać dziecku lizaków, lodów ani żadnych innych potraw na patyku. W razie wypadku lub nagłego hamowania patyczek mógłby go zranić lub zapchać drogi oddechowe.
8. Należy zwrócić uwagę również na przedmioty, których używacie do zabawy z dzieckiem w czasie jazdy. Tego typu przedmioty mogą okazać się groźne w przypadku hamowania lub wypadku. Zaleca się stosowanie miękkich zabawek.
9. Należy również pamiętać, aby nie przewozić w samochodzie przedmiotów nieprzymocowanych, które w razie hamowania mogłyby uderzyć przypadkowo dziecko.
10. Jeżeli pojazd pozostaje przez długi czas na słońcu, należy sprawdzić czy fotelik nie parzy, przed posadzeniem na nim dziecka.

Poniżej crash test z dzieckiem w foteliku i dzieckiem bez fotelika, bez zapiętych pasów.

Dziękuję firmie CHICCO za pomoc w napisaniu tego posta.



AM
Strefa Kulturalnej Jazdy


Komentarze

  1. .. w końcu od A do Z znalazłem opisane wszystko co związane z zakupem fotelika. szerokości z Gdańska

    OdpowiedzUsuń
  2. zgadzam sie z przedmowca, brakuje tylko cen, chocby orientacyjnych ale to pewnie zalezy od sklepu

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie dodał bym jakiś ranking z orientacyjnymi cenami żeby mieć jakieś porównanie. Ale duży plusik za artykuł , wszystko jasno opisane. Pozdrawiam Transport Wrocław

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty