21 września 2018

Zamachowe koło dwumasowe- czym jest, jaką funkcję pełni w samochodzie?

Koło dwumasowe, jest modyfikacją sztywnego koła zamachowego. W silnikach czterosuwowych i większych, zaczęto wprowadzać modyfikacje, dotyczące wagi kół zamachowych, bowiem niekorzystne stało się stosowanie ich ciężkich modeli. Tak więc wagę tego elementu znacząco obniżono. Jednakże gdy zaczęto produkować silniki o większej mocy oraz wyższym momencie obrotowym, konieczna była kolejna modyfikacja. Stworzono więc koło zamachowe, składające się z dwóch połączonych ze sobą, lżejszych mas.

Z kolei masy te, pierwotna i wtórna, połączone są ze sobą tłumikiem drgań skrętnych. Najważniejszymi elementami tego tłumika, są sprężyny łukowe. Przed wprowadzeniem koła dwumasowego, funkcję tłumika drgań skrętnych pełniły takie sprężyny, znajdujące się w sprzęgle.

Koło dwumasowe, składa się z takich oto części, idąc od strony wału korbowego:

masa pierwotna z wieńcem zębatym
łożysko ślizgowe (dawniej stosowano łożyska kulkowe)
sprężyny łukowe (spotykane w kilku rodzajach: jednostopniowe, dwustopniowe rzędowe lub równoległe, tłumiące)
tarcza zabierakowa (występująca w trzech wariantach: sztywna, z tłumikiem wewnętrznym, ze sprzęgłem ciernym)
pokrywa
masa wtórna, przekazująca napęd na sprzęgło

Głównymi funkcjami koła dwumasowego jest tłumienie drgań pochodzących od silnika, chroniące skrzynię biegów przed zbyt wczesnym uszkodzeniem, oraz redukcja gwałtownego wzrostu momentu obrotowego. Spotyka się je głównie w samochodach wyposażonych w turbodoładowany silnik Diesl'a, choć ostatnio można je spotkać również w jednostkach wolnossących, oraz w silnikach o zapłonie iskrowym o dużej mocy i pojemności. Kolejnym zadaniem koła dwumasowego jest podwyższenie komfortu podczas jazdy, poprzez wyeliminowanie szarpnięć przy ruszaniu i zmianie biegów. Jak twierdzą producenci, ma to też wpływ na obniżenie spalania.

Z tego względu, że koło dwumasowe jest elementem dość skomplikowanym często ulega awarii. Uszkodzenie może nastąpić niekiedy po przejechaniu tylko 60-70 tys. km. Nie da się ukryć, że wpływ na awaryjność mają nawyki kierującego. 

Jak dbać o dwumasowe koło zamachowe?

Aby "dwumas" działał bez zarzutu przez dłuższy okres czasu, powinniśmy skorygować nasz styl prowadzenia. Część ta bardzo nie lubi eco-drivingu, czyli jazdy na niskich obrotach, podczas których występują drgania. Powinno się także unikać hamowania silnikiem. Nie należy też przechodzić w drugą skrajność, czyli agresywną sportową jazdę, która powoduje, że koło dwumasowe musi znosić nagłe zmiany obciążenia. Ruszanie powinno odbywać się płynnie- należy powoli puszczać sprzęgło zarówno przy starcie, jak i później przy zmianie biegów, tak aby nie doprowadzać do szarpania, oraz unikać jazdy na zbyt wolnych obrotach na wysokich przełożeniach.

Niewielu użytkowników wie, iż kondycja innych układów w samochodzie, również ma wpływ na żywotność dwumasy. Należy regularnie sprawdzać stan świec żarowych i wtryskiwaczy w samochodzie z zapłonem samoczynnym, a w zapłonie iskrowym dbać o świece iskrowe oraz cewki zapłonowe. Niesprawność tych elementów powoduje problemy z rozruchem, co doprowadza również do powstawania szkodliwych drgań. Stosowanie się do tych zaleceń, może przedłużyć "żywot" dwumasy nawet do 150- 200 tys. km. 

Koszt wymiany koła dwumasowego jest uzależniony od marki i modelu samochodu i waha się od 1500 do nawet 7000 zł. W niektórych przypadkach należy doliczyć też cenę wymiany sprzęgła.

Jakie są objawy awarii?

Najczęściej występującymi symptomami zbliżającej się awarii, są stuki dochodzące z okolicy skrzyni biegów, hałas podczas rozruchu i gaszenia silnika, szarpanie przy puszczaniu sprzęgła, drgania karoserii podczas pracy silnika na biegu jałowym. Kiedy zauważymy te symptomy, nie wolno nam zwlekać z wizytą u mechanika. Jak podkreślają nasi specjaliści z sklepu sprzegla24.pl, części tej się nie naprawia. Najlepszym wyjściem jest wymiana na nową. Używane koła dwumasowe są niepewnej jakości, ponieważ nie da się wizualnie ocenić ich stanu. Ich regeneracja również nie jest w stanie spełnić swojego celu, jakim jest przywrócenie sprawności porównywalnej ze sprawnością nowej części z powodu braku odpowiednich technik naprawczych.

W razie zlekceważenia objawów awarii, wysokie już koszty wymiany dwumasy wzrastają o koszty naprawy samej skrzyni biegów, dlatego nie warto zwlekać z wizytą w warsztacie ani oszczędzać na nowych częściach. Nie musimy też kupować części oryginalnych, bowiem zamienniki od innych producentów posiadają jakość porównywalną z częściami pierwotnie zamontowanymi w naszych samochodach.Znajdź koło dwumasowe do swojego samochodu na sprzegla24.pl


AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
artykuł sponsorowany

2 komentarze:

  1. Najgorsza z możliwych opcji w samochodzie. Może i podnosi komfort ale naprawa tego to czyste zło. Ceny jak z kosmosu. U mnie zbliża się wymiana i chyba założę jednomas, może i będzie gorzej z komfortem ale za to o ile taniej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze wiedzieć gdzie mogę kupić dobrej jakości sprzęgło. Muszę sobie zapisać tą stronę. Dzięki za tak rzetelny i konkretny wpis. Pozdrawiam i życzę miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter