Zaraz jak tylko zaczniemy wybierać idealne, przeważnie cztery opony do naszego samochodu, czyli przejdziemy przez męczącą drogę związaną z wyborem odpowiedniej dla naszego samochodu i portfela klasy opon, rodzaju bieżnika czy też rozwikłamy dylemat dotyczący rozmiaru homologowanego lub zmiennika to przychodzi kolejny problem, który jest już praktycznie ostatnim etapem poza montażem dzięki któremu będziemy mogli się cieszyć z zakupów.
Jakie może być maksymalne ciśnienie w oponie?
Warto znać odpowiedź na to pytanie by nie przedobrzyć pompując w opór przeważnie na stacji paliw nasze kółka. Jeżeli pamięć do cyfr mamy dobrą, ale krótką to dobrze jest wiedzieć, gdzie ewentualnie można znaleźć informację o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu. Na szczęście nie będzie nam potrzebny do tego żaden katalog czy inna baza danych tudzież katalog opon producenta z danymi technicznymi. Wystarczy, że przypatrzymy się naszej oponie. Należy szukać na niej informacji w stylu ,,MAX PRESSURE: XXX kPa", gdzie XXX to maksymalna ilość kilopaskali jaka może znajdować się w oponie.
Jak widać na załączonym powyżej obrazku maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie od Kia Sportage to 300 kPa (kilopaskali).
100 kPa to 1 bar, więc w przypadku opony ze zdjęcia lepiej nie nadmuchiwać jej w okolice 3 barów.
Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach Twojego samochodu?
Przyjęło się, że taka uśredniona wartość ciśnienia w samochodzie osobowym to przeważnie 2.2 bara. Jeżeli jesteśmy aktualnie na jakimś pustkowiu bez dostępu do żadnego źródła informacji, a do głowy nie przychodzi nam super pomysł by sprawdzić jakie powinno być idealne ciśnienie w oponie koła, które właśnie zamontowaliśmy to bezpiecznie jest nadmuchać oponę właśnie do tej wspomnianej przed chwilą, uśrednionej wartości. Jeśli wartość będzie odbiegać od tej spersonalizowanej przez producenta to pewnie tylko nieznacznie i nie będzie miało to większego wpływu na dalszą jazdę.
Informację o optymalnym ciśnieniu w oponach Twojego samochodu możesz uzyskać:
- w serwisie / sklepie oponiarskim, gdzie nabyłeś swoje opony,
- w salonie samochodowym oczywiście tej samej marki którą posiadasz,
- ostatni, najlepszy, najpewniejszy i najszybszy sposób to zerknięcie na tabliczkę informacyjną, która zazwyczaj znajduje się na słupku przy przednich drzwiach kierowcy ewentualnie na klapce wlewu paliwa. Podane są tutaj jak widać optymalne ciśnienia zarówno dla przednich jak i tylnych opon w zależności od liczby pasażerów i ich bagaży. Gdybyśmy nadmuchali uśrednione 2.2 bara to jak widać przy choćby 3 osobach na pokładzie i nie wielkim bagażu nie odbiegało by to zbytnio od normy.
Czy w przednich oponach musi być takie samo ciśnienie jak w tylnych?
Na załączonym obrazku powyżej dostrzec możemy, że z tym ciśnieniem w oponach bywa różnie.
Różnie ponieważ może to zależeć od obciążenia naszego samochodu oraz od jego rodzaju tj. wielkości oraz mocy. Jeżeli nasze auto to zwykły przeciętniak średniej wielkości o niewielkiej także mocy to we wszystkich oponach ciśnienie musi albo powinno być takie samo. Jeżeli jednak podróżujemy dość mocną rakietą, gdzie stado pod maską ma kilkaset KM to zalecane ciśnienia na pewno będą różne dla poszczególnych osi. Jakie powinny być idealne? Z pomocą przychodzą nam wszystkie patenty opisane powyżej, zwłaszcza ten o tabliczce znamionowej.
Ile atmosfer ma jeden bar ?
1 Bar = 1,019 716 213 Atmosfera techniczna [at]
(nie mylić z atm czyli bardzo rzadko używaną Atmosferą fizyczną [atm], gdzie
1 Bar = 0,986 923 266 7 atm)
Śmiało można przyjąć, że 1 bar to w przybliżeniu 1 atmosfera - niewielka różnica w ciśnieniu naszych opon nie będzie miała żadnego wpływu na bezpieczeństwo.
Ciśnienie w oponach to dość ważny temat, który bezpośrednio dotyczy naszego bezpieczeństwa podczas jazdy. Błędne ciśnienie może doprowadzić do wypadku. Prawidłowe ciśnienie pozwala uniknąć większego zużycia paliwa oraz opon, czyli dbając i sprawdzając ciśnienie w oponach częściej jak dwa razy w roku podczas zmiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie, eksploatacja naszego pojazdu będzie po prostu tańsza.
Jeśli chodzi o moment sprawdzania ciśnienia w oponach to zawsze należy to robić przed trasą a nie po. Rozgrzane opony sprawiają, że wynik może być niedokładny.
=== === === === === === === === === === === ===
Szukasz sprawdzonego rejestratora jazdy?
Wejdź na www.KameraSamochodowa.com i wybieraj spośród najlepszych.
W sklepie www.KameraSamochodowa.com znajdziesz wideorejestratory jazdy topowych marek takich jak Garett, Navitel, Mikavi, Blackvue, Car Force, Viofo, 70mai.
Ponadto w ofercie znajdują się mierniki grubości lakieru Blue Technology, NexPTG oraz alkomaty firmy Alco Force i Promiler.
Ponadto w ofercie znajdują się mierniki grubości lakieru Blue Technology, NexPTG oraz alkomaty firmy Alco Force i Promiler.
Ciśnienie w oponach to bardzo ważne kwestia, zarówno dla bezpieczeństwa, spalania, ale również zachowania odpowiedniej trwałości opony. Są kierowcy który przekraczają dozwolone ciśnienie w oponach, tłumacząc to spadkiem spalania. Jest to jednak dość ryzykowne np w przypadku gdy musimy gwałtownie hamować, lub przypadkiem najedziemy na "coś" (szczególnie przy dużej prędkości). W takich sytuacjach nie trudno o uszkodzenie opony. Zbyt niskie ciśnienie jest również niebezpieczne, gdyż zmniejsza stabilność samochodu, a na dłuższą metę może uszkodzić oponę. Tak więc najlepiej zachować umiar i dostosować ciśnienie do konkretnej opony i modelu auta.
OdpowiedzUsuń