Kamera samochodowa to niezwykle użyteczny gadżet każdego kierowcy. Lepiej mieć swoją ,,czarną skrzynkę" i oby się nigdy nie przydała niż jej nie mieć a żeby choć raz była potrzebna. Wideorejestrator zdecydowanie ułatwia dochodzenie swoich roszczeń od pozostałych kierowców. Warto więc zadbać aby był jak najlepszej jakości. Vantrue to marka kamer samochodowych premium, gdzie jakość zdecydowanie przewyższa cenę.

2 kwietnia 2018

Pasażer płaci za siebie? Z tyłu nie trzeba zapinać?

Zapięcie pasów bezpieczeństwa to czynność, która każdorazowo powinna poprzedzać uruchomienie silnika w samochodzie.

,,Pasy niepotrzebne, mogą zaszkodzić zamiast pomóc" - o ile z drugą częścią zdania mógłbym się zgodzić o tyle z pierwszą już zdecydowanie nie. Czasem wśród rozmów przy kawie często słyszymy, że ktoś tam przeżył wypadek tylko dlatego, że nie zapiął pasów, wyleciał z auta na jakąś łąkę i uniknął zderzenia lub auto się zapaliło, a ten bez problemu z niego uciekł. Owszem, bywają takie przypadki, ale co z tego jeżeli statystycznie i tak znacznie więcej osób ginie z powodu braku zapiętych pasów niż odwrotnie. Życie to ryzyko, ale chodzi o to by je zmniejszać. Zapięcie pasów zdecydowanie to ryzyko zmniejsza.

Zaraz na początku wspomniałem o momencie zapinania pasów, bo to niezwykle istotne. Nierzadko można zaobserwować, że kierowca zapina pasy bezpieczeństwa jadąc już po ulicy. Zdarza mi się od czasu do czasu widzieć jak auto przede mną zjeżdża na pas obok bowiem kierowca ewidentnie nie możne trafić w zapięcie.

Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym

Art. 39. 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3, 3b i 3c. 

2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy: 

1) osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa; 

2) kobiety o widocznej ciąży; - nie dotyczy, ale lepiej zapiąć - naprawdę przeciwwskazania do niezapinania pasów posiada niewielki procent kobiet w ciąży

3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera; 

4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania; 

5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej; 

6) funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności służbowych; 

6a) żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych; 

7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej; 

8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych; ...

Art 45.2. Kierującemu pojazdem zabrania się: 

1) korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;  
2) przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku; 
3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1;... 

Myśląc i analizując wszystko logicznie powiedzonko ,,pasażer płaci za siebie" jest błędne. To kierowca ma dopilnować, aby wszyscy zapieli pasy bezpieczeństwa. To on ma kierownicę przed sobą i on rządzi, kieruje całym pojazdem.

Dawno dawno temu kiedy zapinanie pasów bezpieczeństwa było nieobowiązkową czynnością, gdyż po prostu nie wszystkie auta były wyposażone w ten system to praktycznie każdy zapinał pasy by pokazać wszystkim dookoła, że jego auto posiada to ekskluzywne wyposażenie. Wedle aktualnych, obowiązujących przepisów, każde nowe auto opuszczające próg salonu w naszym kraju musi posiadać pasy bezpieczeństwa. Zresztą od wielu lat każde nowe auto je ma i pasy przestały być ,,modne" już dawno temu.

Z tyłu nie trzeba - kolejne głupie stwierdzenie, które z różnych względów stało się bardzo modne. Osobiście bardziej bym nawet rzekł, że najpierw powinni zapinać pasy Ci z tyłu by nie być pociskiem podczas gwałtownego hamowania nawet przy niewielkiej prędkości. Wyobraźmy sobie dwulitrową butelkę z wodą na tylnym siedzeniu leżącą luzem. Wystarczy choćby przy 50km/h gwałtownie zahamować by narobiła sporo szkód. Teraz 2l=2kg pomnóżmy razy 40 i pomnóżmy przez komplet 4 czy 5 osób w aucie = no właśnie, może być nieciekawie. Lecą wszyscy na łeb na szyję, połamiemy karki, powybijamy zęby i pokrzywimy kręgosłupy.

Popularność ,,z tyłu nie trzeba" zawdzięczamy starszemu pokoleniu ponieważ obowiązek zapinania pasów pojawił się w Polsce po raz pierwszy w 1983roku, ale dopiero w 1991 roku wprowadzono obowiązek zapinania wszystkich pasów, także tylnych. Zatem kierowcy z lat 83-91 najczęściej powtarzają ,,z tyłu nie trzeba zapinać pasów". Przepisy się zmieniają, a nieznajomość prawa szkodzi, ale kto by tam się doszkalał.

Pasy bezpieczeństwa mają nas ochronić i tego stwierdzenia należy się trzymać. W 1955roku Ford wprowadził pasy bezpieczeństwa do seryjnej produkcji, ale coś poszło nie tak. Następnie w 1958 roku Volvo, tym razem już z powodzeniem wprowadziło pasy biodrowo-ramienne. Nie pozwól grawitacji zawładnąć twoim ciałem - zapnij pasy!


AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

15 komentarzy:

  1. Wielokrotnie to słyszałem że z tyłu nie trzeba albo w mieście z tyłu bo na trasie to zapinają. Ja cały czas namawiam do zapinania pasy czy jestem jako pasażer czy jako kierowca. Trzeba o tym pamiętać a te kilka nagłośnionych przez ludzi przypadków gdzie pasy uratowały życie to faktycznie ziarno w worku. Nie warto ryzykować. Nie wiem czemu ludzie tak tych pasów nie lubią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Też słyszałem nieraz takie teorie jak tu wspomniane. Nie mam pojęcia skąd się one biorą.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dwa pytania na które bardzo mnie ciekawiła odpowiedź! Super że o tym napisałeś :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama do teraz byłam przekonana że siedząc z tyłu auta na terenie zabudowanym można mieć niezapięte pasy, teraz jak na to patrze to trochę głupota..

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdecydowanie!! I każdy, nie tylko kierowca powinien pamiętać o pasach..

    OdpowiedzUsuń
  6. Zdecydowanie, każdy powinien zapinać pasy - bez dwóch zdań! Nie ma czegoś takiego, jak "pasy mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc" - tylko ktoś kto nie ma wyobraźni mógł tak powiedzieć...

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszyscy powinni zapinać pasy i kropka. To, że pasy mogą zaszkodzić to przypadek jeden na milion. Nie chciałbym dachować autem z nie zapiętymi pasami.

    OdpowiedzUsuń
  8. Z tyłu nie trzeba? No gdyby tak było to byłoby ciekawie ;) Ale fakt, takie teorie się często pojawiają.

    OdpowiedzUsuń
  9. I skąd się biorą ludziom takie teorie.. ;p a potem są te mandaty za takie głupie rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  10. Też kiedyś słyszałem, że pasażer płaci za brak zapiętych pasów.. hmm

    OdpowiedzUsuń
  11. Tytuł mnie strasznie zaciekawił no i w końcu się wyjaśniło. Też słyszałem różne teorię ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Też nie raz spotkałem się z takim stwierdzeniem że z tyłu nie trzeba zapinać pasów tak samo często jest że blisko to nie będę zapinać. Osobiście uważam że każdy powinien zapinać pasy i po przeczytaniu na będę miał pewność że pasażer też będzie musiał.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mały wierszyk na temat pasów bezpieczeństwa.
    Gdy wyruszasz ze mną w drogę,
    jedną radę dać Ci mogę.
    Bezpieczeństwo to podstawa
    zapnij pasy-drobna sprawa.
    Jazda autem to nie wczasy,
    zapinajmy wszyscy pasy.
    Mogą życie uratować
    jeśli zdarzy się dachować.
    Na nic zda się Twa wymówka,
    jak zatrzyma Cię "drogówka".
    Nie uszczuplisz swojej kasy
    zapinając zawsze pasy.

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter

Kasyno z darmowymi spinami zawsze przyciągały nowych graczy, gracze otrzymują free spins za rejestrację lub jako ekskluzywny bonus od www.casino-online24.pl. Graj w kasyna bez weryfikacji online w www.bet-kasyno.info. Blog motoryzacyjny 2021 - kultura na drodze to priorytet.