31 stycznia 2020

Jadą ważne zmiany w przepisach

fot. Ministerstwo Infrastruktury

MI chce poprawić brd wprowadzając kilka ważnych zmian.

Rząd właśnie opublikował projekt nowelizacji prawa do konsultacji publicznych, a dotyczy on tematu, który ostatnio jest dość mocno na czasie. Założeniem nowego projektu jest większa ochrona najsłabszych uczestników ruchu drogowego czyli pieszych.

  • Wg nowych przepisów prawo jazdy będzie zatrzymywane za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym
  • Wg nowych przepisów prędkość w obszarze zabudowanym będzie ujednolicona przez całą dobę i będzie wynosić 50km/h
  • Wg nowych przepisów piesi na przejściach będą bezpieczniejsi
  • Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 lipca 2020 roku
  • Cały projekt zmian dostępny jest tutaj - link

W myśl nowego projektu piesi nie będą mieli żadnych nowych obowiązków o których się mówiło, czyli np. zasygnalizowanie kierowcy tego, że chcą przejść przez zebrę.

To na kierowcy spocznie obowiązek poprawy brd. To właśnie kierowca będzie musiał bacznie obserwować okolicę aby nie doszło do tragedii. MI plusuję swoją nowelizację tym, że kierowcy będą musieli po prostu zwalniać, rozglądać się w okolicach przejść dla pieszych, które z założenia mają być dla pieszego bezpieczne. Tylko czy teraz nie jest podobnie? Kierowcy w tych miejscach muszą zachować szczególną ostrożność - przynajmniej w teorii.

Znowelizowana Ustawa Prawo O Ruchu Drogowym będzie miała brzmienie:

3) w art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu.”;

Nowe brzmienie art. 26 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, a także do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na nim. - informuje MI

Mylna jest moim zdaniem trochę ta grafika, gdyż jak wynika z wyżej zacytowanej nowelizacji kierowca będzie musiał ustąpić pierwszeństwa tak jak dotychczas pieszemu znajdującemu się na przejściu oraz pieszemu wchodzącemu - takiemu, który jest już w trakcie wchodzenia na zebrę, a nie takiemu, który czeka na taką możliwość.

50km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę

Według nowych przepisów:
w art. 20: 
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.”, 
b) uchyla się ust. 1a;

Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h także poza obszarem zabudowanym

PORD po zmianach:

w art. 135 w ust. 1 w pkt 1a lit. a otrzymuje brzmienie: „a) kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h,”. – 2 – Art. 2 W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020) w art. 102 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie: „4) kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h;”


Mam nadzieję, że kierowcy będą po prostu bardziej kulturalni w okolicach przejść dla pieszych. Noga z gazu i jak widzimy tuptającego pieszego przy zebrze to wrzućmy na przysłowiowy luz, odpuśćmy, straćmy te kilkanaście sekund. 

1 komentarz:

  1. Super artykuł. Mam nadzieję, że dzięki temu będzie lepiej na polskich drogach

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter