Tarcze hamulcowe to podstawowy element wchodzący w skład układu hamulcowego. Wprawdzie nie zużywają się na skutek eksploatacji tak szybko jak klocki hamulcowe, ale również i one wymagają regularnej kontroli, a niekiedy także wymiany. Kiedy zatem należy zakupić nowe części?
Liczba przejechanych kilometrów, a zużycie tarcz hamulcowych
Oczywiście sporo w tym przypadku zależy od tego, jak często z danego pojazdu się korzysta. Eksperci uważają, że tarcze hamulcowe wymienić należy co 70-80 tysięcy przejechanych kilometrów. Jednak w praktyce wpływ na to mają także i inne czynniki np. jakość i typ samych tarcz. Za najbardziej odporne uważane są te wykonane ze stali hartowanej i modele ceramiczno-węglowe. Ponadto, tarcze zużywają się szybciej, gdy jeździ się ostro, agresywnie, co wiąże się często z koniecznością gwałtownego hamowania.
Co świadczy o zużyciu się tarcz hamulcowych?
Najpopularniejszym objawem świadczącym o zużyciu się tarcz hamulcowych jest tzw. bicie w czasie hamowania. Rozpoznać je można po charakterystycznym drganiu kierownicy. W takiej sytuacji należy szybko udać się do mechanika samochodowego, aby uniknąć niebezpieczeństwa na drodze. Warto też pamiętać o regularnym kontrolowaniu stanu całego układu hamulcowego. Dodatkowo, jeśli na tarczach widoczne są pęknięcia, również trzeba skierować się np. do sklepu Ucando.pl po nowe tarcze hamulcowe wysokiej jakości. Szeroki wybór tego typu części samochodowych znaleźć można pod adresem https://www.ucando.pl/k/tarcze-hamulcowe/U020102.
Co ciekawe, niektórzy mechanicy w przypadku wystąpienia „bicia” decydują się tylko na przetoczenie tarcz hamulcowych. Jest to jednak rozwiązanie, które sprawdza się tylko wtedy, gdy grubość tarcz jest odpowiednia i są one w dobrym stanie ogólnym.
Przyczyny deformacji tarcz hamulcowych
Tarcze hamulcowe ulegają deformacjom z wielu powodów. Niekiedy jest to efektem ich złego zaprojektowania, kiepskiej jakości wykonania, nieodpowiedniego transportu czy innych kwestii mających związek z ich montażem bądź eksploatacją. Deformacje czasem powstają na skutek nieprawidłowego serwisowania klocków hamulcowych lub niedokręcenia śrub mocujących koła. Zdarza się, że osoba, która kupuje tarcze i klocki hamulcowe nie wie nic na temat ich docierania. Niestety konsekwencją niewiedzy jest często szybsze niszczenie tarcz. Oprócz tego należy zawsze uważać, aby nie przekraczać dopuszczalnej maksymalnej temperatury pracy tarcz hamulcowych. Groźny dla nich jest również brak odpowiedniej wentylacji czy poddanie procesowi zbyt szybkiego schłodzenia.
Ja wlasnie zauwazylem te opisane tutaj drgania kierownicy i nie wiedzialem za bardzo o co biega ale moj kuzyn mechanik od razu praktycznie poejrzewal zuzycie tarcz chamulcowych i tak tez się okazało ze to to. Teraz juz mam wymienione na nowe to mam nadzieje ze na chwile bedzie z tym spokoj.
OdpowiedzUsuń