Przejazd kolejowy to dla większości
kierowców miejsce bardzo niebezpieczne, gdzie należy zachować szczególną
ostrożność. Dla na szczęście mniejszości kierowców to po prostu dwie szyny
wmontowane w jezdnię którymi zbytnio nie należy się przejmować. W naszym kraju jest kilka, właściwie to 4
rodzaje przejazdów kolejowych. Pierwszy typ, zabezpieczony rogatkami
przejazdowymi, obsługiwanymi przez pracownika kolei oraz sygnalizację świetlną
i dźwiękową.
Drugi typ przejazdu jest zabezpieczony zdalnie sterowanymi rogatkami i samoczynną sygnalizacją świetlną i dźwiękową. Trzeci przejazd posiada samoczynną sygnalizację dźwiękową oraz świetlną. Ostatni typ przejazdu jest najniebezpieczniejszy, bowiem jest niestrzeżony a oznakowany wyłącznie znakami drogowymi. Mimo wszystko na każdym przejeździe należy uważać. Jeżeli jesteśmy pieszo to również nas pewne przepisy obowiązują które zabraniają nam chodzić po torowisku oraz wchodzić na nie gdy zapory są opuszczone lub ich opuszczanie rozpoczęto.
Jak go „pokonać”?
Podczas przekraczania przejazdów
kolejowych obowiązują nas te same przepisy co przy przekraczaniu skrzyżowań
drogowych czyli należy stosować się do znaków oraz mieć na uwadze aktualne
warunki pogodowe na drodze. Jeżeli widzimy zamknięte rogatki, migające światła
i sygnały dźwiękowe wówczas normalną sprawą jest że trzeba się zatrzymać przed
nimi gdyż nadjeżdża pociąg. Przed każdym przejazdem kolejowym zmniejszmy
prędkość a nawet zatrzymajmy się jeżeli jest to konieczne. Podczas samego
pokonywania torów starajmy się jechać nie zmieniając biegów. Niektórzy też przy
przejazdach kolejowych rozpinają pasy bezpieczeństwa co w razie awarii pojazdu
daje większe szanse na ucieczkę przed nadjeżdżającym pociągiem.
Z kategorii bądźmy przepisowi….
Art. 28. Ustawy Prawo o
ruchu drogowym
1.
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając
przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed
wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd
szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli
wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2.
Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go
zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy
urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub pół zapór
oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub
podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po
drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe
kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na
otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni
przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie
unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany
niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec
kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5.
Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m,
który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd
kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie
przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego
przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
A teraz myśląc kategorią taryfikatora (czyt. własnego portfela )
50zł, gdy chodzisz po torowisku,
100zł, gdy wejdziesz na torowisko podczas opuszczania zapór,
300zł i 5 punktów karnych, gdy wyprzedzisz na przejeździe
kolejowym lub bezpośrednio przed nim,
300zł, gdy objedziesz opuszczone zapory lub wjedziesz na przejazd, gdy
opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
300zł i 1 punkt karny, gdy zatrzymasz pojazd na
przejeździe kolejowym lub w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,
100zł i 1 punkt karny, gdy rozpoczniesz postój pojazdem
przed lub za przejazdem kolejowym na odcinku od przejazdu do słupka
wskaźnikowego z jedną kreską,
100zł i 1 punkt karny, gdy
nie zatrzymasz pojazdu w związku ze znakiem B-20 czyli znak "STOP"
lub w związku z nadawanym sygnałem świetlnym.
Pamiętajmy że większość (około 98%) czyli
prawie wszystkie wypadki na przejazdach kolejowych powodują kierowcy.
Napotykając przejazd kolejowy na drodze do naszego celu bądźmy bardziej
rozważni. Pociąg zatrzymuje się średnio po 1500 metrów a nie po 150m.
AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
Jeżeli jedziesz na otwartej przestrzeni, to możesz zauważyć pociąg odpowiednio wcześniej, długo przed tym, zanim dojedziesz do przejazdu (spaliny spalinowozu, swiatła, ruch, odblaski od szyb).
OdpowiedzUsuńJeśli pociagu nie zauważyłeś, to i tak przed kazdym przejazdem kolejowym (nawet tym z rogatkami):
- dojeżdzając zmniejsz prędkość
- wycisz radio,
- poproś pasażera o rozejrzenie się.
- otwórz okno; jesli nie zauważysz pociągu, masz szansę go usłyszeć (warkot silnika spalinowozu, stukot kół, brzęczenie przewodów trakcji elektrycznej).
- jeżeli tory w pobliżu przejazdu sa załonięte, to zatrzymaj się, nawet jeśli nie ma znaku STOP.