Rodzaje zwierciadeł (szkieł) oraz lusterek samochodowych - kilka ciekawostek tj. faktów na ten temat

Mogłoby się wydawać, że to tylko zwykły element, jedna z wielu części w każdym samochodzie. Jest to jednak detal, który jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo na drodze, a dobrze ustawiony bywa niezwykle pomocny - lusterko samochodowe. Postaram się krótko omówić rodzaje lusterek oraz zwierciadeł samochodowych.

Rodzaje zwierciadeł (szkieł) w lusterkach zewnętrznych:

- szkło płaskie - jest to najtańszy, a co za tym idzie najprostszy rodzaj zwierciadła. Obraz widoczny w takim zwierciadle dokładnie odzwierciedla rzeczywistość tj. nie ma żadnych przybliżeń, zniekształceń czy innych podobnych rzeczy.

szkło sferyczne - jest to wypukłe szkło, chyba najbardziej popularne w lusterkach samochodowych. Wypukłość zwierciadła oznacza, że obiekty, obraz w nim widoczny jest pomniejszony, ale dzięki temu widać w nim po prostu więcej. Tłumacząc bardziej na chłopski rozum, obiekty widoczne w takim zwierciadle oddalone są dalej niż w rzeczywistości, świat wydaje się mniejszy więc i widać go więcej.

- szkło asferyczne - taki rodzaj zwierciadła, który posiada dwie sfery, które w znacznym stopniu przyczyniają się do likwidacji martwego pola (tutaj więcej info co to jest i jak to zlikwidować). Zewnętrzny koniec zwierciadła asferycznego jest nieco zakrzywiony, dzięki czemu poszerza to pole widzenia. Szkło asferyczne czasem nazywa się także szkłem łamanym.

W lusterkach samochodowych zewnętrznych szkło wklęsłe nie jest stosowane, więc jeżeli wydaje Ci się, że Twoje lusterko przybliża obraz - to tylko Ci się wydaje:)



Na rysunku powyżej dokładnie widać jaki zakres widoczności ma poszczególny rodzaj szkła. Największy zakres pola widzenia ma szkło asferyczne czyli łamane, którym najłatwiej wyeliminować martwy punkt. Szkło sferyczne pomniejsza obraz, dzięki czemu widzimy w nim więcej niż w płaskim szkle, które pokazuje rzeczywisty, nie zniekształcony obraz.

Powyżej to samo tylko rozbite na czynniki pierwsze, aby jeszcze lepiej zrozumieć zakres i sens poszczególnych lusterek.

Szkła czyli zwierciadła rozróżniamy także za pomocą ich ubarwienia czyt. koloru. Najpopularniejszym szkłem używanym w lusterkach samochodowych jest szkło bezbarwne (czasem nazywane białym lub chromowanym). Obiekty w takim szkle nie są zniekształcone przez żadnego fotoszopa czyt. widzimy dokładnie taki obraz jaki jest w rzeczywistości (mam na myśli tutaj oczywiście jedynie barwę tudzież kolory). W przyrodzie tj. motoryzacji i nie tylko w lusterkach samochodowych występują także szkła o barwie lazurowej, czyli po prostu niebieskie

Co nam daje niebieskie szkło w lusterku samochodowym? 

Poza wyglądem, który jak zawsze jest kwestią gustu, szkła niebieskie zwiększają poniekąd bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas nocnych podróży naszym samochodem. Mianowicie w niebieskich szkłach światła samochodów jadących za nami nie wywołują odbłysków. Niebieski kolor nie likwiduje tego w 100%, ale na pewno mając taki kolor zwierciadła auta jadące za nami będą nas oślepiały na pewno słabiej czy tam mniej.

Jakie są rodzaje lusterek samochodowych?

Lusterko samochodowe manualne - taki typ lusterek, gdzie ustawienie dokonujemy ręcznie. Regulacja ta odbywa się jednak nie za pomocą wajchy, linek czy innych pokręteł, ale aby ustawić takie zwierciadło musimy je fizycznie dotknąć ręką. Ten typ lusterek występuje zazwyczaj w starszych samochodach.

Lusterko samochodowe mechaniczne - typ lusterka, gdzie ustawienie również dokonujemy ręcznie. W tym przypadku ustawienie odbywa się za pomocą pokrętła, wajchy, dźwigni lub innego pręta - jak zwał tak zwał, ale ustawienie może odbywać się wewnątrz naszego auta bez konieczności opuszczania szyb.

Lusterko samochodowe elektryczne - ustawienia zwierciadła w takim lusterku dokonujemy za pomocą przycisku czyli jak sama nazwa wskazuje przy pomocy elektroniki samochodowej.

Lusterka samochodowe zewnętrzne mogą być także:

- podgrzewane - to już żadna tam nowość, ale coś co posiada nawet kilkunastoletnie auto,

- elektrycznie składane - na parkingu, po wyjęciu kluczyka, lub w każdej chwili za pomocą przycisku lusterka składają się

- z lampą drogową - inaczej światłem oświetlającym próg samochodu, co byśmy się nie potknęli kierując się w stronę garażu czy innego obranego docelowego celu

- z kierunkowskazem - bez komentarza

- z diodą martwego punktu - takie małe źródło światła, które zaświeca się, gdy obok na pasie znajduje się inne auto, które ciężko jest zazwyczaj dostrzec

- fotochromatyczne, czyli samo ściemniające się - takie zwierciadło robi się ciemne, gdy czujniki wykryją, że odbicie światła może oślepiać kierowcę

- z czujnikiem temperatury - zazwyczaj występuje on w prawym lusterku (czyli po stronie pasażera) i służy po prostu do tego abyśmy patrząc w nasz wybajerzony mniej czy bardziej kokpit samochodu wiedzieli jaka jest temperatura na zewnątrz.

Lusterko wsteczne po raz pierwszy było zamontowane w samochodzie w 1911 roku przez Ray`a Harroun`a podczas pierwszego wyścigu w Indianapolis 500. W starszych samochodach choć nie tylko, lusterko wsteczne można ,,przełamać" o jakieś 45 stopni by auta jadące za nami nas nocą nie oślepiały. Na rynku coraz częściej w autach są montowane lusterka wsteczne fotochromatyczne czyt. samo ściemniające się. Takie lusterka mają wbudowane czujniki, które gdy tylko wykryją, że światło w samochodzie jest za jasne - ciemnieją, ściemniają się by dbać o oczy kierowcy.

Mam nadzieję, że artykuł nie tyle ciekawy co pomocny i ułatwi Wam wybór, gdy będziecie w trakcie zakupu lusterka do własnego samochodu. Teraz już wiecie czym się różnią, na co zwracać uwagę i o co w tym wszystkim chodzi.

AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

  1. właśnie błądzę po alledrogo i tu taki art. pomocny :) pozdrawiam z Łodzi!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dodam tylko od siebie żeby uważać na produktu no name z których ryż się wysypuje po otwarciu paczki. Raz zaryzykowałem, kupiłem bo tanio, włączyłem ogrzewanie i po kilku minutach mi się lusterko zaczęło palić;/ Wysiadłem i oderwałem lusterko - jedyna szybka opcja jaka przylazła mi do głowy. Od tamtej pory nie kupuje nic co się nie nazywa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. słyszałem o podobnych przypadkach choć nigdy się osobiście z takim nie spotkałem

      Usuń
  3. Pamiętam jaki to dla mnie był szok jak przesiadłem się z mojego pierwszego Fiata 125p z płaskimi lusterkami do Volvo w którym miałem asferyczne. Nagle się okazało że widzę również to co się znajduje na sąsiednim pasie. Echhh... dawne czasy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy ja wiem czy takie dawne raptem kilkanaście lat temu :D

      Usuń
    2. To niedawno? Dzieci które się wtedy rodziły już są pełnoletnie ;)

      Usuń
  4. Lusterka zewnętrzne też mogą być samościemniające się. Spalacz ma takie: https://youtu.be/giwJxz7Iz_4

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz