Kamera samochodowa to niezwykle użyteczny gadżet każdego kierowcy. Lepiej mieć swoją ,,czarną skrzynkę" i oby się nigdy nie przydała niż jej nie mieć a żeby choć raz była potrzebna. Wideorejestrator zdecydowanie ułatwia dochodzenie swoich roszczeń od pozostałych kierowców. Warto więc zadbać aby był jak najlepszej jakości. Vantrue to marka kamer samochodowych premium, gdzie jakość zdecydowanie przewyższa cenę.

8 kwietnia 2021

Rodzaje i zastosowania pachołków drogowych – co warto wiedzieć?

 

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego spełniają różne funkcje i wykorzystywane są w różnych sytuacjach. Wszystkie jednak służą jednemu – poprawie bezpieczeństwa na drogach. Do urządzeń BRD zaliczamy m.in. pachołki drogowe. Przyjrzyjmy się, do czego służą, jakie są ich rodzaje i co jeszcze warto o nich wiedzieć.

Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego


Główną funkcją urządzeń BRD jest ochrona życia i – w ograniczonym zakresie – także mienia użytkowników ruchu oraz osób pracujących na drodze, a w niektórych przypadkach również użytkowników terenów przyległych. Warto wiedzieć, ze na drodze można umieszczać jedynie te urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które dopuszczone są do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie. Urządzenia BRD muszą być odpowiednio oznaczone.


Wymagania dla urządzeń BRD


Dopuszcza się stosowanie urządzeń BRD, dla których:

  • wydano certyfikat na znak bezpieczeństwa, wykazujący, że zapewniona została zgodność z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie odpowiednich norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów i dokumentów technicznych – w odniesieniu do wyrobów podlegających tej certyfikacji;
  • dokonano oceny zgodności i wydano certyfikat zgodności lub deklaracji zgodności z odpowiednią normą lub aprobatą techniczną – w odniesieniu do wyrobów niepodlegających certyfikacji;
  • wydano atest lub certyfikat w kraju wytworzenia, co do których nie jest wymagane nadanie znaku bezpieczeństwa.

Zastosowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego


Urządzenia BRD stosuje się do:

  • optycznego prowadzenia ruchu,
  • wskazania pikietażu drogi,
  • oznaczania obiektów znajdujących się w skrajni drogi,
  • zabezpieczaniu ruchu pojazdów i pieszych,
  • poinformowania i ostrzegania kierujących,
  • zamykania dróg dla ruchu,
  • zabezpieczania robót prowadzonych w pasie drogowym,
  • prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym.

Pachołki drogowe (obok takich urządzeń jak np. zapory drogowe, tablice kierujące, taśmy ostrzegawcze czy punktowe elementy odblaskowe) służą do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym.


Zastosowanie pachołków U-23


Pachołki drogowe (gumowe lub z PCV) wykorzystuje się do:

  • wyznaczania skosów, tzw. stopniowego zwężania jezdni;
  • wyznaczania toru jazdy pojazdów;
  • prowadzenia robót krótkotrwałych lub szybko postępujących;
  • awaryjnego, doraźnego oznakowania miejsc niebezpiecznych;
  • oznaczania podłużnego uskoku (progu) przy wykonaniu nakładek bitumicznych;
  • wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu (z wyjątkiem powierzchni zajętych pod roboty drogowe);
  • zabezpieczenia świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni;
  • zabezpieczenia świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni (o powierzchni nie większej niż 1 m2 i szerokości do 1,5 m;
  • wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu dla potrzeb wykonywanych nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i regeneracji nawierzchni.

Pachołki świetnie sprawdzają się również do wyznaczania lub wygradzania określonych stref (np. pachołki zabezpieczające strefy niebezpieczne na budowie, miejsce rozładunku) i miejsc parkingowych. Są łatwe w użyciu – nie wymagają wkopania w ziemię lub zabetonowania. Wystarczy ustawić pachołek w odpowiednim miejscu, by spełniał swoje zadanie. Pachołki nie są również problematyczne, jeśli chodzi o przechowywanie. Ustawione jeden na drugim nie zajmują wiele miejsca. Urządzenia można doposażyć w kasetę z taśmą odgradzającą. Zwykle funkcjonuje ona jako nakładka na pachołek, a ceny zależne są od jej długości. W chwili pisania tego artykułu, bazując na asortymencie sklepu https://www.znakowo.pl/pacholki-drogowe-gumowe-i-pcv-ostrzegawcze/, 2,5m możemy dostać za 116,87 zł, 3,6 metra to koszt 311,40 zł, a 9 metrów, 369 zł.


Rodzaje pachołków drogowych U-23


Ogólna charakterystyka


Pachołki drogowe wykonywane są z elastycznego tworzywa i powinny mieć kolor czerwono- lub pomarańczowo-biały. Aby lepiej wyróżniały się z otoczenia, zaleca się stosowanie koloru pomarańczowego fluorescencyjnego. Jeśli mają być ustawione na drodze i pozostawać na niej w okresie od zmierzchu do świtu, to białe poprzeczne pasy powinny być wykonane z materiałów odblaskowych (naklejane pasy z folii odblaskowej lub nakładane płaszcze odblaskowe). Pierwszy i ostatni pachołek ustawiony w szeregu wyposaża się w światło ostrzegawcze. Konstrukcja pachołków powinna umożliwiać obciążanie ich wewnątrz u podstawy (np. piaskiem lub wodą) po ustawieniu na drodze.

To, jaki pachołek kupić, zależy od tego, w jaki sposób będzie wykorzystywany. Wyróżnia się następujące rodzaje pachołków – różnią się od siebie wysokością (h), wymiarem podstawy (k) i szerokością biało-czerwonych lub biało-pomarańczowym pasów (p):

  • U-23a (h = 1000 mm, k = 500 x 500 mm, p = 200 mm);
  • U-23b (h = 750 mm, k = 400 x 400 mm, p = 150 mm);
  • U-23c (h =500 mm, k = 300 x 300 mm, p = 100 mm);
  • U-23 d (h = 300 mm, k = 200 x 200 mm, p = 75 mm).

Minimalna masa po obciążeniu pachołka U-23a powinna wynosić 6kg, U-23b – 4 kg, a U-23c – 2 kg.


Jak prawidłowo rozstawiać pachołki?


Odległości między pachołkami nie powinny być większe niż:

  • 3 m przy wyznaczaniu skosów;
  • 10 m przy oznaczaniu podłużnego uskoku;
  • 5 do 10 m przy wygrodzeniu wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu;
  • 12 m przy zabezpieczeniu świeżo malowanych linii;
  • 0,5 m przy zabezpieczeniu świeżo wykonanych remontów cząstkowych.

1 komentarz:

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter