Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego spełniają różne funkcje i wykorzystywane są w różnych sytuacjach. Wszystkie jednak służą jednemu – poprawie bezpieczeństwa na drogach. Do urządzeń BRD zaliczamy m.in. pachołki drogowe. Przyjrzyjmy się, do czego służą, jakie są ich rodzaje i co jeszcze warto o nich wiedzieć.
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego
Główną funkcją urządzeń BRD jest ochrona życia i – w ograniczonym zakresie – także mienia użytkowników ruchu oraz osób pracujących na drodze, a w niektórych przypadkach również użytkowników terenów przyległych. Warto wiedzieć, ze na drodze można umieszczać jedynie te urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które dopuszczone są do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie. Urządzenia BRD muszą być odpowiednio oznaczone.
Wymagania dla urządzeń BRD
Dopuszcza się stosowanie urządzeń BRD, dla których:
- wydano certyfikat na znak bezpieczeństwa, wykazujący, że zapewniona została zgodność z kryteriami technicznymi określonymi na podstawie odpowiednich norm, aprobat technicznych oraz właściwych przepisów i dokumentów technicznych – w odniesieniu do wyrobów podlegających tej certyfikacji;
- dokonano oceny zgodności i wydano certyfikat zgodności lub deklaracji zgodności z odpowiednią normą lub aprobatą techniczną – w odniesieniu do wyrobów niepodlegających certyfikacji;
- wydano atest lub certyfikat w kraju wytworzenia, co do których nie jest wymagane nadanie znaku bezpieczeństwa.
Zastosowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
Urządzenia BRD stosuje się do:
- optycznego prowadzenia ruchu,
- wskazania pikietażu drogi,
- oznaczania obiektów znajdujących się w skrajni drogi,
- zabezpieczaniu ruchu pojazdów i pieszych,
- poinformowania i ostrzegania kierujących,
- zamykania dróg dla ruchu,
- zabezpieczania robót prowadzonych w pasie drogowym,
- prowadzenia nadzoru nad ruchem drogowym.
Pachołki drogowe (obok takich urządzeń jak np. zapory drogowe, tablice kierujące, taśmy ostrzegawcze czy punktowe elementy odblaskowe) służą do zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym.
Zastosowanie pachołków U-23
Pachołki drogowe (gumowe lub z PCV) wykorzystuje się do:
- wyznaczania skosów, tzw. stopniowego zwężania jezdni;
- wyznaczania toru jazdy pojazdów;
- prowadzenia robót krótkotrwałych lub szybko postępujących;
- awaryjnego, doraźnego oznakowania miejsc niebezpiecznych;
- oznaczania podłużnego uskoku (progu) przy wykonaniu nakładek bitumicznych;
- wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu (z wyjątkiem powierzchni zajętych pod roboty drogowe);
- zabezpieczenia świeżo malowanych linii oznakowania poziomego wzdłuż jezdni;
- zabezpieczenia świeżo wykonanych remontów cząstkowych nawierzchni jezdni (o powierzchni nie większej niż 1 m2 i szerokości do 1,5 m;
- wygrodzeń wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu dla potrzeb wykonywanych nakładek bitumicznych oraz powierzchniowych utrwaleń i regeneracji nawierzchni.
Pachołki świetnie sprawdzają się również do wyznaczania lub wygradzania określonych stref (np. pachołki zabezpieczające strefy niebezpieczne na budowie, miejsce rozładunku) i miejsc parkingowych. Są łatwe w użyciu – nie wymagają wkopania w ziemię lub zabetonowania. Wystarczy ustawić pachołek w odpowiednim miejscu, by spełniał swoje zadanie. Pachołki nie są również problematyczne, jeśli chodzi o przechowywanie. Ustawione jeden na drugim nie zajmują wiele miejsca. Urządzenia można doposażyć w kasetę z taśmą odgradzającą. Zwykle funkcjonuje ona jako nakładka na pachołek, a ceny zależne są od jej długości. W chwili pisania tego artykułu, bazując na asortymencie sklepu https://www.znakowo.pl/pacholki-drogowe-gumowe-i-pcv-ostrzegawcze/, 2,5m możemy dostać za 116,87 zł, 3,6 metra to koszt 311,40 zł, a 9 metrów, 369 zł.
Rodzaje pachołków drogowych U-23
Ogólna charakterystyka
Pachołki drogowe wykonywane są z elastycznego tworzywa i powinny mieć kolor czerwono- lub pomarańczowo-biały. Aby lepiej wyróżniały się z otoczenia, zaleca się stosowanie koloru pomarańczowego fluorescencyjnego. Jeśli mają być ustawione na drodze i pozostawać na niej w okresie od zmierzchu do świtu, to białe poprzeczne pasy powinny być wykonane z materiałów odblaskowych (naklejane pasy z folii odblaskowej lub nakładane płaszcze odblaskowe). Pierwszy i ostatni pachołek ustawiony w szeregu wyposaża się w światło ostrzegawcze. Konstrukcja pachołków powinna umożliwiać obciążanie ich wewnątrz u podstawy (np. piaskiem lub wodą) po ustawieniu na drodze.
To, jaki pachołek kupić, zależy od tego, w jaki sposób będzie wykorzystywany. Wyróżnia się następujące rodzaje pachołków – różnią się od siebie wysokością (h), wymiarem podstawy (k) i szerokością biało-czerwonych lub biało-pomarańczowym pasów (p):
- U-23a (h = 1000 mm, k = 500 x 500 mm, p = 200 mm);
- U-23b (h = 750 mm, k = 400 x 400 mm, p = 150 mm);
- U-23c (h =500 mm, k = 300 x 300 mm, p = 100 mm);
- U-23 d (h = 300 mm, k = 200 x 200 mm, p = 75 mm).
Minimalna masa po obciążeniu pachołka U-23a powinna wynosić 6kg, U-23b – 4 kg, a U-23c – 2 kg.
Jak prawidłowo rozstawiać pachołki?
Odległości między pachołkami nie powinny być większe niż:
- 3 m przy wyznaczaniu skosów;
- 10 m przy oznaczaniu podłużnego uskoku;
- 5 do 10 m przy wygrodzeniu wzdłuż jezdni powierzchni wyłączonych z ruchu;
- 12 m przy zabezpieczeniu świeżo malowanych linii;
- 0,5 m przy zabezpieczeniu świeżo wykonanych remontów cząstkowych.
Wszystkie informacje jak najbardziej przydatne
OdpowiedzUsuńŚwietny artukuł
OdpowiedzUsuńCiekawy i wartościowy tekst. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy i wartościowy artykuł o rodzajach pachołków. Na pewno warto znać te rodzaje oraz wiedzieć jak i w jakiej odległości je ustawiać
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńNiby takie oczywiste a nie wszystko człowiek wie
OdpowiedzUsuńTen wpis jest bardzo interesujący
OdpowiedzUsuńNiby zwykłe pachołki, a jednak jak często nie doceniamy takich elementów które w sposób praktyczny oraz przydatny są dla niezbędne do normalnego oraz codziennego funkcjonowania. Podrawiam Mechanik Kraków i oby ten dzień był dla wszystkich udany.
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuń