4 marca 2018

Czym się różnią światła postojowe od świateł pozycyjnych? Kiedy ich używać? Co mają wspólnego z kulturą na drodze?

Zazwyczaj to przekręceniu kluczyka w stacyjce w głowie zapala się lampka w stylu ,,światła (w domyśle mijania czy tzw. krótkie)? włączone - no to w drogę". Dla wielu kierowców oznaczenia na pokrętłach czy dźwigienkach obok wieńca kierownicy nie mają większego znaczenia, a najmniej dla tych którzy zawsze mają ustawiony tryb auto.

W obliczu polskiego prawa oświetlenie postojowe to zupełnie coś innego niż oświetlenie pozycyjne chociaż oba rodzaje oświetlenia mają ze sobą wiele wspólnego.

Światła postojowe - światła, które muszą być włączane w warunkach niedostatecznej widoczności, w czasie postoju lub zatrzymania pojazdu. Dopuszczalne jest włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni w pojeździe bez przyczepy oraz w pojazdach nieprzekraczających 6m długości i 2m szerokości. (Dz.U.z 2015r, poz.305). 

W autach osobowych, w postojowych światłach stosowane są żarówki o mocy 5W (W5W z przodu i P5W z tyłu). Co ciekawe światła postojowe nie należą do obowiązkowego elementu wyposażenia każdego pojazdu stąd też często są mylone ze światłami pozycyjnymi. 

Jeżeli nie posiadamy świateł postojowych to wyręczyć je mogą światła pozycyjne, ale pod warunkiem włączenia tych świateł z przodu oraz z tyłu tylko z jednej strony pojazdu. Stajemy, zatrzymujemy się przy prawej krawędzi jezdni to włączamy ,,postojówki" tylko z lewej strony. 

W większości aut np. tych z grupy VAG na zgaszonym silniku wystarczy wrzucić kierunkowskaz lewy albo prawy aby włączyć światła postojowe.

Światła postojowe mogą być montowane tylko w autach nieprzekraczających 6m długości i 2m szerokości.

Auto musi posiadać w świetle przepisów także światła pozycyjne boczne gdy jego długość, liczona razem z dyszlem przekracza 6m.

Światła pozycyjne - lampy, które włączane są po to by po zapadnięciu zmierzchu zasygnalizować pozostałym uczestnikom ruchu drogowego własne położenie. Samochody powinny być wyposażone w dwie białe (od 1.01.2010 niedozwolone są żółte) lampy pozycyjne przednie oraz dwie lampy koloru czerwonego, widoczne z tyłu pojazdu.


Jak używać świateł postojowych ?


Kierujący pojazdem silnikowym lub szynowym, w warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz podczas postoju, jest obowiązany używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. 

W pojeździe bez przyczepy oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni. (na podst Art 52.1 PoRD) 

Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. (na podst Art 52.2 PoRD)


Jak używać świateł pozycyjnych ?


Świateł pozycyjnych używamy warunkach niedostatecznej widoczności. Podczas postoju należy używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. (Art 52.1 PoRD) 

Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. (Art 52.2) 

Podczas awaryjnego postoju na drodze, pojazdy które nie są wyposażone w światła awaryjne lub mają popsute światła awaryjne powinny włączyć światła pozycyjne (Art 50.2 PoRD) 

Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla (chyba że jest to motocykl z wózkiem bocznym), jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym lub wysyła żółte sygnały błyskowe, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne. (Art 31.1 PoRD) 

Światła pozycyjne tylne powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m . To samo dotyczy świateł pozycyjnych przednich, o ile są jedynymi światłami włączonymi w pojeździe.


Po co to wszystko, czyli kultura na drodze, a w zasadzie jej brak.

Kto powinien pamiętać o światłach pozycyjnych? Cały artykuł kieruje zwłaszcza do tych kierowców, którzy podjeżdżają pod blok, zatrzymują się, ale nie opuszczają i nie gaszą pojazdu od razu tylko oświetlają światłami mijania, czyli tzw. krótkimi, które to przeważnie ustawione są na doświetlanie gwiazd cały blok, budynek lub parking oślepiając wszystkich pozostałych w okolicy czyt. także pieszych idących po chodniku bo często, gęsto parkując najeżdżamy na coś i nasze światła świecą jeszcze wyżej. O kierunkach niekulturalni często zapominają, ale o przełączeniu ze świateł krótkich na światła pozycyjne podczas postoju pamięta i myśli jeszcze mniej kierowców. 

Kulturalny kierowca to taki, który swoim zachowaniem na drodze ale i parkingach pokazuje, że nie myśli tylko i wyłącznie o sobie. Pamiętajcie.

AM
Strefa Kulturalnej Jazdy


14 komentarzy:

  1. Świetny poradnik, jestem przekonany, że niewielu wie o tym, że światła postojowe nie są w każdym samochodzie, a tylko w tych do odpowiedniej długości. Dodatkowo, kultura na drodze szczególnie wymaga zasygnalizowania postoju.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobry poradnik, na pewno pomoże wielu kierowcom, świetna sprawa:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie to przedstawiłeś, przydałoby się wielu kierowcą żeby sobie przejrzał to i to z 2 razy

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatne informacje muszę przyznać, dzięki za przedstawienie tego w sposób prosty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy materiał, ponadto istotne i co ważne ciekawe informacje podane praktycznie ,,na talerzu''

    OdpowiedzUsuń
  6. Najlepsi są ci którzy zatrzymuja sie na chwile zeby kogoś wysadzić albo coś takiego i awaryjne włączają...

    OdpowiedzUsuń
  7. tak ale już wole jak ktoś staje na awaryjnych niz bez nich, bo przynajmniej wiadomo co robi..

    OdpowiedzUsuń
  8. Dokładnie trzeba dbać o kulturę na drodze a odpowiednie oświetlenie auta na prawdę daje duzo i poprawia widoczność.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przydatne informacje bo niektórzy nie wiedzą zupełnie jak używać świateł jakichkolwiek. Dlatego warto to zawsze przypominać.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo przyjemny artykuł, muszę pokazać to swojej córce, może w końcu zrozumie te różnice :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajny artykuł, każdy młody kierowca powinien go przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Szczerze mowiąc nie zwracałem na to uwagi, myślałem ze oba określenia wskazują na to samo..

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy artykuł i przydatny ponieważ nawet doświadczony kierowca często zapomina w jakich momentach się jakie światła używa.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolejny fajny materiał, przynajmniej podkreśla, jakie światła powinno się używać w danej chwili

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter