Awaria samochodu to duży kłopot, zwłaszcza w okresie przedświątecznym, kiedy mamy dużo spraw do załatwienia, np. licznych sprawunków lub wyruszamy w dłuższą podróż. Dobrze mieć w takiej sytuacji dobrego mechanika i dostęp do kompletu potrzebnych części. Statystycznie najczęściej psującym się elementem auta jest rozrząd, bez którego dalej nie pojedziemy, dlatego właśnie tego artykułu postanowiliśmy poszukać na rynku. .

Co to jest rozrząd 

Rozrząd to system zaworów i elementów sterowania w silniku spalinowym. Zadaniem rozrządu jest napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych. Kiedyś częściej były to koła i łańcuchy - nie tylko w "maluchach" można je spotkać do dzisiaj, teraz najczęściej jest to pasek. Układ rozrządu w każdym silniku tłokowym pełni kluczową rolę w jego działaniu, dlatego też jest nazywany układem "specjalnej troski". Każdy, komu choć raz "poszedł" pasek rozrządu, zapamiętuje tę lekcję na długo. Ale jednak nawet gdy tak się zdarzy, nie trzeba panikować, gdy wiemy gdzie szukać układu rozrządu w przystępnej cenie, dedykowanego do naszego auta. Szeroką ofertę kompletnych rozrządów znaleźliśmy w serwisie aukcyjnym, a kiedy poszperaliśmy w wynikach wyszukiwania dla bardzo różnych, nietypowych marek samochodów - znaleźliśmy dokładnie wszystkie! 

Dlaczego kompletny rozrząd 

Układ rozrządu to całkiem skomplikowana maszyneria. Np. koła zębate napędzające układ rozrządu czynią go wprawdzie bezobsługowym, jednak cechuje je duża masa wirująca i nie sprawdzają się w nowoczesnych, mocnych i dynamicznych jednostkach napędowych. Łańcuch rozrządu jest za to bardzo trwały i powszechnie krąży opinia wśród znawców tematu, mechaników i klientów, że taki układ jest bezobsługowy. Znana niemiecka marka samochodowa właśnie dlatego chętnie skorzystała z tego właśnie rozwiązania i zastosowała go w swoich silnikach. Efektem tego rozwiązania było to, że prawidłowo smarowany napęd rozrządu mógł bez żadnej dodatkowej obsługi wytrzymać nawet 400 tys. kilometrów przebiegu pojazdu! 

Niepokojące objawy 

Producenci samochodów nie określają po jakim przebiegu powinno się wymienić łańcuch, czy pasek. Niepokojące dla nas, kierowców powinny być nienaturalne dźwięki pochodzące spod maski, które sprawny mechanik bez większego problemu zinterpretuje podczas przeglądu. Ważnym sygnałem są wycieki oleju w okolicy osłony paska rozrządu nawet jeżeli są minimalne. Rozwiązaniem z pewnością nie jest tu wyłącznie uzupełnienie płynu eksploatacyjnego do wymaganego poziomu - olej rozrzucony siłą odśrodkową może osiąść na pasku i zdegradować gumę, a wtedy do jego zerwania dochodzi o wiele łatwiej i szybciej. Dlatego jeśli wymieniamy już np. łańcuch, czy pasek rozrządu, bardzo rozsądną i opłacalną w perspektywie czasu jest zakup pozostałych elementów mechanicznych, takich jak rolki napinacza i pompy wody. Uważamy, że dobrym pomysłem jest zakup całego rozrządu, bo to rozwiązanie perspektywiczne i zwyczajnie najbardziej opłacalne finansowo.


AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

  1. Bardzo dobry wpis! Każdy kierowca powinien wiedzieć co może go czekać, jak w porę nie wymieni rozrządu. Jak by na to nie patrzeć jest to jeden z najważniejszych układów w silniku.

    OdpowiedzUsuń
  2. sam miałem ostatnio podobne obawy, i zaczynam się martwić o swój rozrząd..

    OdpowiedzUsuń
  3. Awaria to zawsze jest coś nieprzyjemnego. Koszty niektórych wymian czy napraw potrafią być kosmiczne. Kilka dni temu padła mi dwumasa... strach pomyśleć o kosztach naprawy :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Dlatego właśnie trzeba utrzymywać auto w nienagannym stanie technicznym.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty