Błędy ubezpieczycieli w kosztorysach szkód na pojazdach

W przypadku szkód na pojazdach kosztorys naprawy zawsze wykonuje wynajęty przez ubezpieczyciela rzeczoznawca. Wykonuje on kosztorys w jednym w trzech systemów eksperckich: Eurotax, Audatex lub DAT. Jednakże wszystkie te systemy pozwalają na modyfikację stałych parametrów, co chętnie wykorzystuje ubezpieczyciel. Wykonane kosztorysy są często mocno zaniżone i nie pozwalają na naprawę pojazdu na takich częściach, jakie były zamontowane                    w samochodzie i w taki sposób, żeby przywrócić jego stan sprzed szkody. Na co zwrócić szczególną uwagę w kosztorysie?
Części zamienne gorszej jakości

Każdej osobie poszkodowanej należy się rekompensata poniesionej straty. Przy szkodach na pojazdach ubezpieczyciel powinien wypłacić kwotę pozwalającą na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody. Jeśli więc mieliśmy części oryginalne nowe (O) to takich powinniśmy oczekiwać. Ubezpieczyciel twierdzi jednak, że skoro części te były eksploatowane kilka lat, to zastosowanie   w kosztorysie części nowych oryginalnych spowoduje wzbogacenie. Poszkodowanym jest narzucany zakup części oryginalnych bez logo producenta (Q) lub części nieoryginalnych gorszej jakości (PJ, PT, PC). Zastosowanie takich części nie dość, że nie przywraca stanu pojazdu sprzed szkody to jeszcze są to kwoty kilkukrotnie mniejsze niż ceny oryginałów. W przypadku zastosowania takich części w kosztorysie warto złożyć odwołanie.

Stosowane w kosztorysach rabaty

Stałą praktyką ubezpieczyciela jest stosowanie rabatów, amortyzacji i współczynników odchylenia. Potrafią one znacznie zaniżyć kwotę bezsporną odszkodowania, przez co ubezpieczyciel zyskuje   a poszkodowany pomimo wypłaty musi dalej walczyć o dopłatę, żeby móc dobrze naprawić szkodę. Rabaty są stosowane na materiał lakierniczy, na części czy na całe odszkodowanie. Niestety udając się do warsztatu mechanicznego w celu naprawy nie otrzymamy rabatu na części w wysokości 40% czy czy na całość naprawy w wysokości 25%. Amortyzacje na części zamienne są stosowane, ponieważ ubezpieczyciel twierdzi, że poszkodowanemu nie należy się pełna kwota za nową oryginalną część skoro pojazd był kilkuletni a części były tyleż czasu eksploatowane. Współczynnik odchylenia jest z kolei wyodrębnieniem samego kosztu materiału lakierniczego bez kosztów dodatkowych takich jak koszt reklamy, marża producenta, marża sklepu itp. Niestety są to koszty związane z zakupem, których pominąć się nie da. Wyżej wymienione zabiegi ubezpieczyciela są więc próbą zaniżenia odszkodowania, której powinniśmy się przeciwstawiać.

Ilość i stawka roboczogodzin

Ubezpieczyciele wykonując kosztorys mogą znacznie zaniżyć wartość odszkodowania stosując zbyt niską stawkę za roboczogodzinę (RBG). Naprawiając samochód w autoryzowanych serwisach musimy zapłacić od 130 zł do nawet 180 zł w zależności od regionu. Stawka średnio rynkowa, której możemy oczekiwać od ubezpieczyciela wynosi około 100 zł. Towarzystwa ubezpieczeniowe często stosują stawki w wysokości 50 zł, 60 zł czy 80 zł. Jest to często znaczna różnica. Jako poszkodowani nie możemy oczywiście powiększać rozmiaru szkody, ale mamy prawo naprawić samochód w warsztacie o dobrej renomie a nie w najtańszym.

W systemach eksperckich są konkretne wielkości określające ilość czasu potrzebą do wykonania jakieś czynności czy naprawienia elementu. Można to jednak modyfikować, więc w naszym kosztorysie wielkości te mogą być zaniżone. Nie mając specjalistycznej wiedzy nie wiemy ile roboczogodzin zajmuje dana naprawa, więc po otrzymaniu kosztorysu warto skonsultować sprawę z niezależnym rzeczoznawcą lub Kancelarią Odszkodowawczą.

Więcej na temat rozliczenia odszkodowań na pojeździ dowiesz się na na stronie: LexHelper - szkody na pojeździe



AM
Strefa Kulturalnej Jazdy

Komentarze

Popularne posty