7 lutego 2020

Ile powinno trwać żółte światło na sygnalizatorze? Hamować czy jechać dalej?

Kiedy została uruchomiona pierwsza sygnalizacja na świecie, w Polsce? Faza świateł na sygnalizatorze? Późne zielone, długie żółte, wczesne czerwone - te i inne sprawy w dzisiejszym wpisie. Żółte czy pomarańczowe?

Sygnalizacja świetlna, sygnalizatory to nic innego jak sprzęt, system, który powstał po to by zarządzać, kierować ruchem drogowym na skrzyżowaniach.

10 grudzień 1868 rok - pierwsza, ale niedopracowana sygnalizacja świetlna, która nie działała nawet miesiąc - posiadała ręczne sterowanie za pomocą semaforu z lampą gazową - 2 stycznia kolejnego już roku nastąpił wybuch gazu



1926 rok, skrzyżowanie Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej - to właśnie tu uruchomiono pierwszą w Polsce sygnalizację



Faza świateł stosowana w Polsce składa się zazwyczaj z 4 części. Nie bez powodu są także takie, a nie inne kolory:

- czerwony, ponieważ od razu kojarzy się większości ludzi z czymś złym, jakimś niebezpieczeństwem, po prostu choćby ze znakiem stop,

- żółty, ze względu na to iż po prostu rzuca się w oczy i jest dość szybko zauważalny,

- zielony, ponoć kolor nadziei, kojarzy się raczej z czymś dobrym, być może chodzi o to, że wjeżdżając za sygnalizator na zielonym nic złego nie powinno się stać (nie mylić z nie może, nie musi).

Co oznaczają poszczególne sygnały?

Sygnał czerwony - wiadomo - zabrania wjazdu za sygnalizator!

Sygnał czerwony z żółtym - zabrania wjazdu za sygnalizator i daje jednocześnie kierowcy do zrozumienia, że nastąpi zmiana nadawanego sygnału

Sygnał zielony - można w końcu wjechać za sygnalizator

W końcu żółte czy pomarańczowe?

Oczywiście, że jest to sygnał żółty - zabrania wjazdu za sygnalizator, chyba, że w momencie jego zaświecenia kierujący pojazdem jest tak blisko sygnalizatora, że bez gwałtownego hamowania nie był by wstanie się przed nim zatrzymać, żółte światło informuje nas także o zmianie nadawanego sygnału

Przeglądając ostatnio Dz.U. z 2003 nr 220 poz. 2181 • Brzmienie od 23 stycznia 2004 do 23 maja 2008 Załącznik nr 3 SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA SYGNAŁÓW DROGOWYCH I WARUNKI ICH UMIESZCZANIA NA DROGACH 8.2. Wymagania formalne natrafiłem na ciekawy punkt, który jest odpowiedzią na jedno z tytułowych pytań mianowicie ile powinno trwać żółte światło na sygnalizatorze?

Programy sygnalizacji świetlnej powinny spełniać następujące wymagania formalne:
b) długości poszczególnych sygnałów powinny wynosić:
— sygnał żółty                       3 s, 
— sygnał czerwony z żółtym ( i odpowiedniki)                   1 s.
Wynika z tego, że światło żółte powinno trwać 3 sekundy, a sekundę gdy trwa razem z czerwonym światłem.

W praktyce wygląda to tak, że piraci drogowi tłumaczą sobie albo policjantowi, że wjechali za sygnalizator, ponieważ nie byli wstanie spokojnie zatrzymać się wcześniej bez gwałtownego hamowania. Serio? 3 sekundy to bardzo krótko? Teoria o wczesnym czerwonym, długim żółtym czy późnym zielonym nie istnieje - to idiotyczny wymysł jakich wiele. Dlaczego dla pirata te 3 sekundy to krótko? Ponieważ, gdy widzi znak informujący o maksymalnej dozwolonej prędkości w danym miejscu to zawsze przecież jedzie bezpieczne 20km/h czy 30km/h więcej, a jak jest już blisko to ma sprawdzian z matematyki i nie potrafi obliczyć czy zdąży czy nie - dla swojego złudnego bezpieczeństwa dociska pedał przyspieszenia by ,,zdążyć". Niestety bezpieczne 20 czy 30 więcej czasem skutkuje z jeszcze bezpieczniejszym spotkaniem z Policją.

Jak jechać by nie dać się ,,złapać" na czerwone?

Zbliżając się do sygnalizacji świetlnej powinniśmy zawsze zachować szczególną ostrożność i być przygotowanym na nagłą zmianę sygnałów świetlnych. Pomocne przy tym są sygnalizatory dla pieszych znajdujące się na tym samym kierunku co nasza trasa. Zazwyczaj to ruch pieszych jest zamykany wcześniej, więc gdy tylko dojeżdżając do sygnalizacji zobaczymy, że światło, sygnał zielony dla pieszych zaczyna migać to możemy spodziewać się, że lada moment na sygnalizatorze nastąpi zmiana sygnału również dla nas jako kierowców - oczywiście ta teoria nie sprawdza się zawsze, ale dość często, w wielu przypadkach może nam pomóc.
Za  przejazd na czerwonym świetle zapłacimy jak na złotym - 300 do 600 polskich ciężko zarobionych plnów i 6pkt.

Jechać na żółtym czy hamować? - oto jest pytanie.

Ta decyzja zawsze będzie zależna od danej sytuacji na drodze. Nie wszystko da się przewidzieć i właśnie dlatego jak już przeczytaliście są sytuacje w których można, lepiej na tym żółtym pojechać za ten sygnalizator. W takich sytuacjach zawsze zerkam we wsteczne lub zewnętrzne lusterko by sprawdzić czy za mną jedzie jakiś samochód, szybko oceniam co to za auto i w jakiej odległości się znajduje. Jeżeli za nami nic nie ma to lepiej dla choćby czystego sumienia wyhamować przed sygnalizatorem. Jeżeli jednak za nami pędzi, siedzi nam na zderzaku w odległości metra zestaw ciągnik plus naczepa to lepiej zaryzykować przejazd niż osobówką próbować zatrzymać pędzącą ciężarówkę. Miejcie więc na uwadze opóźnienie hamowania pojazdów jadących za wami. Niby to ich wina będzie, ale co z tego jeżeli Wam może stać się krzywda.

Przejazd na żółtym to jak zawsze temat do rozmów przy kawie, ale ja zawsze staram, wolałbym się zatrzymać przed niż później być zatrzymanym, więc włączcie myślenie na wysokie obroty podczas jazdy, zwłaszcza przy skrzyżowaniach, aby móc przewidzieć jak najwięcej.  

1 komentarz:

  1. Pracuję w usługach spedycyjnych i muszę bardzo uważać na światłach. Prowadząc tira, masa auta jest dużo większa i dużo trudniej jest zahamować, dlatego bardzo zwracam uwagę na światła.

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter